Google maakt veel nieuws. Normaal vind je dit niet op dit blog, maar nu maak ik graag een uitzondering : want Google kondigt nu twee open platforms aan. Deze platforms werken op twee gebieden : sociale netwerken en op mobiele telefonie/-internet gebied.

Donderdag kondigde Google Open Social aan – een open platform waardoor software ontwikkelaars maar 1 keer iets hoeven te ontwikkelen, wat op een veelvoud van sociale netwerken gebruikt kan worden. Concreet : je maakt een applicatie, die vervolgens gebruikt wordt op MySpace, Orkut, Hi5 en Linkedin. Grote voordelen voor de sites (veel meer applicaties), voor de gebruikers (veel meer applicaties op veel meer sites) en voor de ontwikkelaars (veel meer sites/gebruikers mogelijk).

Dit nieuws is des te opvallender, omdat zo enorm veel sociale sites hier aan meedoen. En dat in een land als de USA, waar men elkaar alleen al uit principe de tent uit vecht ?!? Verder is het opvallend, omdat applicaties op sociale netwerken mensen verleiden om daarin hun gegevens te zetten Рwaardoor ze minder gemakkelijk naar andere netwerken toe gaan. Open Social verlaagt de barri̬res om bij de buren te gaan kijken.

De eerste reacties op dit nieuws is dat men denkt dat dit initiatief een antwoord is op de populariteit van Facebook. Die site is gigantisch populair, vooral nadat ze hun software hebben opengesteld voor externe ontwikkelaars. Doordat Open Social dezelfde truc nu gebruikt voor alle andere sociale netwerken, krijgt Facebook zeker met concurrentie te maken.

Een iets minder bekend fenomeen, is dat Facebook ook concurrerend gaat worden op advertising gebied : kijk voor de lol eens naar Facebook Flyers. Het is een advertentiesysteem, dat alleen op Facebook draait (maar heel goed uit te breiden is naar andere, externe sites) en lijkt erg veel op Google Adwords. Het zou bijzonder pijnlijk zijn voor Google als de grootste social netwerk site in de wereld geen Adwords zou hebben. Des te pijnlijker zou dit zijn, als je weet dat Microsoft net een klein deel van de aandelen van Facebook heeft gekocht. En nu al verkoopt Microsoft advertentieruimte op Facebook.

Als je hier meer over wilt lezen, lees dan het interessante verhaal van Marc Andreesen op zijn blog (engels)

Daarnaast gaat Google waarschijnlijk
maandag aankondigen wat hun plannen zijn
met de mobiele wereld. De WallStreetJournal denkt dat het een open platform wordt voor het maken van mobiele applicaties, waarbij zoveel mogelijk partijen uit de mobiele wereld gaan meedoen. Voordeel voor Google: zij zitten al behoorlijk goed online en willen in elk hoekje van het internet zitten & zoeken.

Die ambitie van Google was afgelopen woensdag op de Mobile Advertising Summit goed te zien: een sheet liet het aantal PC’s in de wereld zien en daarnaast het aantal mobieltjes. Mobieltjes wonnen – ruim. Dus wil Google op elke mobiele telefoon zijn in de wereld. Dat ze hier al druk mee bezig zijn, heb ik al eerder beschreven in “Mobiel internet – doorbraak dit jaar”. (afgebeeld is de mogelijke voorloper van een Google Phone)

In beide gevallen gaat het hier om het neerzetten van een Open Standaard voor het internet.

Voor ons als consumenten en bedrijven is dit goed, omdat Open betekent dat we niet een keus maken en dat we daarna voor altijd vastzitten aan die keus. Open betekent ook dat programmeurs er gebruik van kunnen maken, zonder dat ze eerst dure licenties moeten betalen. Geaccepteerde standaarden zijn natuurlijk voor iedereen voordelig : het risico wat je hebt als producent/consument wordt veel minder, waardoor er vaak enorme groei ontstaat na acceptatie van een standaard. Voorbeeld : HTML als programma taal.

Waarom is het voor Google interessant om zoveel moeite in twee standaarden te stoppen ? Slimste zou natuurlijk zijn dat zij als software makers zouden proberen om hun eigen standaard te zetten. Maar ik denk dat Google zichzelf niet ziet als software-maker.
Wel zien ze zichzelf als zoek-bedrijf en advertentiebedrijf. En waarin kan je het gemakkelijkste zoeken en adverteren ? Juist, in een zo open mogelijke omgeving.

De standaard voor sociale netwerken zie ik wel als deels defensief ten opzichte van Facebook. Maar de aanstaande mobiele standaard zie ik als een poging om deze ontwikkeling een kickstart te geven. Want ondanks alle investeringen van de afgelopen 10 jaar, gaat dit nog veel te traag.

Google is te groot om het niet te wantrouwen. Maar tot nu toe maken ze hun informele motto nog steeds waar : Don’t Be Evil