Zoals je kan lezen komt een ander internet op gang. Op woensdag 27 Februari organiseerde ik met Digital Wednesday bijvoorbeeld “We Fucked Up The Internet”. Het verhaal van Public Spaces en andere voorbeelden kwamen langs. Een zaal van 200+ mensen werd meer bewust dat we het Web moeten verbeteren.

Dat vraagt om een Top-10

Na alle voorbeelden hoe het niet moet, kwamen natuurlijk de vragen: hoe dan wel? En wat kan ik er persoonlijk aan doen?

Daarom heb ik 10 punten gemaakt om mensen die hier nieuw mee zijn rustig te laten beginnen. (Heb je meer suggesties? Plaats ze in de comments (graag onder deze post)).

1. Chat-apps: Gebruik vaker email en begin met Signal voor je gezin

Dit gaat over dagelijkse appjes/ berichten. Als je wat minder WhatsApp, Instagram messages of Messenger wil dan zijn er alternatieven: email wordt door 99% van Nederland gebruikt en goed gelezen.

Wil je toch chat-communicatie? Signal is een goed alternatief.

Maar van de Whatsapp afkomen – dat is lastig. Tip: verplaats de WhatsApp app naar de onderste rij. Zet de Signal-app ervoor in de plaats.

En waarom Signal alleen met je gezin? Simpel: het is onbegonnen werk iedereen met wie je appt te vragen nu te veranderen. Maar als je een vaste groep hebt met wie je altijd Signal gebruikt, begin je een gewoonte op te bouwen. Je moet ergens beginnen!

Signal chat app voordelen
bron: www.signal.org

2. Stop social media-logins te gebruiken

Natuurlijk, ze waren reuze handig om snel in te loggen op sites of apps. Maar weet je welke gegevens je geeft aan de social media bedrijven? Lees hoe je de toestemming aan andere apps via Facebook kan intrekken.

En welke gegevens geef je indirect aan andere bedrijven? Ook hier is het blijkbaar te makkelijk om mee te kijken. Lees dit artikel of dit bijvoorbeeld.

3. Surf met een Adblocker of Ghostery

Het is een stuk prettiger surfen zonder al die lelijke banners, die ook nog eens de snelheid van je browser remmen.

Begrijp je mensen nu iets beter die standaard Adblockers aanhebben? (Adblockers zijn opvallend populair onder…marketeers. Bron: check zelf maar)

Denk overigens niet dat dit een mening is van een kleine minderheid: er is zelfs al een officiële organisatie die strijd voor betere advertenties: The Coalition for Better Ads. En daar staan indrukwekkende namen bij.

4. Vraag je mediabureau om advies

Het antwoord op deze vraag leert je al snel wat het niveau van je bureau is. Dit vraagstuk zit in het hart van het advertentiemodel, dus mag je verwachten dat ze hier een visie over hebben.

Vraag naar alternatieven die de moeite waard zijn. Dat zal niet makkelijk zijn als je weet dat Google en Facebook 58% van de digitale advertentiemarkt domineren.

Top-5 digitale adverteniebedrijven
bron: emarketer

5. Verwijder tracking pixels/social buttons

Deze social media-buttons waren eerst aardig omdat we dachten dat hiermee onze sites meer gedeeld zouden worden. Wat we niet wisten, is dat je eigen bezoekers zo in de gaten gehouden worden door social media bedrijven.

Hetzelfde geldt voor tracking pixels van deze bedrijven. Dit kwam aan het licht, toen zorgverzekeraars onbewust data terug stuurden naar Facebook over bezoek aan pagina’s met bepaalde ziektes.

Als deze dingen toch geen functie meer hebben, of een andere functie dan je dacht: doe ze dan gewoon weg.

6. Andere apps voor interne communicatie

Als je WhatsApp, Facebook of Twitter gebruikt voor interne communicatie: kijk of er alternatieven zijn. Je bent erg voorzichtig met email en hoe je bestanden deelt. Dan hou je ook graag die informatie privé die je alleen met je team wil delen.

7. Check of je site/app te verleidelijk is voor doelgroepen, die je níet wil bereiken.

Zoals kinderen, of mensen die te makkelijk klikken en kopen. Check Charlotte’s law voor meer info hierover.

8. Maak je collega’s bewust van de situatie met privacy en data.

Dit helpt als je wilt voorkomen om per ongeluk in de valkuil van de AVG te vallen. Positief gezegd: weet de redenen waarom consumenten zich zorgen maken en doe er alles aan om jouw bedrijf wél te vertrouwen.

Autoriteit persoonsgegevens
bron: Autoriteit Persoonsgegevens

9. Bedenk hoeveel je marketingbudget moet stijgen, als je niemand meer kan bereiken.

Tja, klanten gebruiken al Adblockers. En dat lijkt niet weg te gaan (zie grafiek). En ze verdwijnen langzaam achter de inlog van de grote Tech-bedrijven.
Hoe lang gaat het duren voor je als marketeer volledig aan de ketting ligt van andere bedrijven om je klanten te bereiken? Met alle gevolgen voor de prijs die je hiervoor betaalt.

Dus of je accepteert dat je marketingbudget zal stijgen, óf help mee om deze ontwikkeling om te buigen.

Bron: Reuters Digital News Report, 2018

10. Als dit niet direct lukt: word bewust

Lezen over de ongezondheid van het Internet is niet leuk. En gaat ook vervelen na een tijdje. Of je denk dat het wel over gaat waaien. Je goed recht, natuurlijk.

Maar maak jezelf ten minste bewust van de ontwikkelingen en weet waar deze vandaan komen. Zodat je niet verrast wordt als alle onderliggende trends groter worden en je marketing flink in de war schudden.