Augmented Reality in industrie
Trends en Innovatie

Inzet Augmented Reality: practische aandachtspunten

De laatste 5 jaar is de inzet van Augmented Reality, of AR, in een stroomversnelling gekomen: door diverse headsets en AR-brillen ((Google Glass, etc) en vooral door toepassing op smartphones.: Pokemon Go was een hoogtepunt, dat een kleine rage veroorzaakte. Snapchat liet zien dat iedereen er vreemd en koddig eruit kan zien met een AR-filter.

En toen kwam het Corona-virus en groeide de behoefte sterk om de fysieke werkelijkheid zo dicht mogelijk te benaderen – een nieuwe groeispurt volgde.

Een paar maanden geleden heb ik dit voor een klant onderzocht, waardoor ik mijn kennis heb ververst. Een kort overzicht:

Management summary AR:

Bedenk dit bij inzet van AR

Voor deze update doe ik een shout out aan de (technische) mannen van Kaliber.net, die ik met vragen heb bestookt. 

AR-applicaties laten je een beeld zien, die op een logische manier “aanwezig is” in een ruimte. Om dit te doen heeft AR houvast nodig, zodat het weet: okay, dit is de vrije ruimte hier – daar staat een muur, daar is de grond en daar het plafond. Het toneel is dan opgezet, de show kan beginnen.

Om dit mogelijk te maken hadden AR-applicaties tot voor 3 jaar geleden altijd een marker nodig (denk QR-code). Een recentere oplossing is de gebruiker te vragen de camera van haar smartphone heen en weer te bewegen in de ruimte. Daaraan kan de applicatie vaststellen wat de ruimte is waarin het wordt gebruikt en welke belangrijke punten daarin zijn.

De smartphone ziet licht dat afkaatst van voorwerpen. En interpreteert hiermee diepte. Hoe rustiger het beeld is wat binnenkomt, des te makkelijker is dit om te doen.

Concreet: een kamer binnen is makkelijker dan een ruimte buiten. Waarom? Binnen is het constant licht en de omstandigheden meer constant. Zonlicht varieert door wolken, takken en ander zaken die het onderbreken. Dit zorgt ervoor dat de AR dit moet verwerken. Met de kans dat dit te lang duurt of zelfs niet werkt.

Een andere moeilijkheid is als er veel mensen, dieren of voorwerpen door het beeld heen lopen. Dat bemoeilijkt het ook.

Toepasbaarheid smartphones

De nieuwste smartphones hebben extra hardware en software (Google en Apple), waardoor AR apps makkelijker werken. Deze hebben natuurlijk hun eigen standaard, libraries en dergelijke. En natuurlijk zijn ze niet compatibel met elkaar.

De andere merken smartphones (Huawei en meer) hebben of Android, of hun eigen standaard. Gezien hun marktaandeel niet de moeite waard in Nederland om te ontwikkelen. De situatie in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Belgie ken ik niet. Amerika, China al helemaal niet.

Verder moet je volgens de techneuten altijd een aparte app ontwikkelen. Web apps kunnen dit nog niet goed aan.

Laden van data

Ook nog om rekening mee te houden: de App voor IKEA Place is 210 Megabyte groot. Angry Birds AR 149 MB groot. Minecraft Eerth is 379MB groot. Kortom: voor (binnen-) omgevingen met stevige Wifi geen probleem. Als je een AR buiten wil downloaden via 4G, zal het voor veel mensen een keuze worden of ze al dan niet willen downloaden. Via 3G is het niet mogelijk.

Kosten/complexiteit

De regel is: hoe meer features, des te complexer, des te langer om te maken en des te duurder. Zoals bij alle software.

Voorbeeld: in een park staat een stenen dinosaurus. Met je AR App een bordje scannen waardoor je meer informatie krijgt over deze dino, is eenvoudig. Diverse skins/lagen op de dinosaurus leggen, betekent al meer features. De dino laten bewegen nog meer. Een game doen met de dinosaurus & beweging is nog ingewikkelder.

Twnkls vertelde bij Digital Wednesday (hierboven) dat je voor de ontwikkeling en inzet van een augmented reality -app moet denken aan een prijs vanaf 50.000 euro. Voor B2C-apps is het vele malen goedkoper. Ook omdat hiervoor al libraries/sjablonen zijn aangelegd.

AR en verwachtingen van consumenten

Een game via AR wekt verwachtingen bij de gebruikers – de interactie moet makkelijk en snel. Een simpel bordje bij de dino dat rustig op en neer zweeft, wekt veel minder verwachtingen. Als een karakter in een game niet zichtbaar is op de plaats waar hij moet zijn,  of zich onnatuurlijk gedraagt (de dino zweeft voor een deel door een muur heen) dan zal je gebruiker sneller teleurgesteld zijn en waarschijnlijk de game niet afmaken. Waardoor het doel van het spel zijn uitwerking mist.

Kortom

Ja, AR is zich snel aan het ontwikkelen en gelukkig komen er steeds meer applicaties op de markt. Daardoor groeit de kennis en ervaring. Verder investeren grote partijen erin, dus blijft dit nog een tijd groeien.

Maar het is nog niet zover dat elk interactief bureau dit even in elkaar zet. Het is de fase nog niet ontgroeid, waarbij de techniek geen probleem meer is. Loop niet te makkelijk mee met het enthousiasme en bedenk goed wanneer het een relevante toevoeging biedt voor je bedrijf. (Bewijs: kijk hoe enthousiast ik was in 2009 (!) over de toekomst van AR)

Hou wel stevig de vinger aan de pols: de potentie is groot.