Internet Marketing,  Internet Marketing Manager,  Nieuwe Concepten

Podcasting, wereld-audio waar en wanneer je wilt


Van alle vondsten op het internet, wordt Podcasting wel het minst gebruikt in Nederland.

Vreemd en jammer wel – zeker als je weet dat een Nederlander tenminste meegeholpen heeft om Podcasting uit te vinden en hij daar nu een zeer succesvol bedrijf mee heeft gemaakt.

Jup, Adam Curry is een van de minst gewaardeerde ondernemer-helden van Nederland als je het mij vraagt. Zeker als je ziet hoe hij vanaf deze uitvinding een Podshow-imperium uit de grond heeft weten te stampen. Redenen genoeg om trots te zijn.

Maar even een stap terug: wat is Podcasting en waarom zou het zinvol zijn om dit te weten? Volgens Wikipedia is het:

Podcasting staat, in de meest strikte zin, voor een systeem waarin podcasters audiobestanden (MP3) met discussies, radioshows, muziekprogramma’s enzovoort beschikbaar stellen via internet, en tevens een news feed in RSS-formaat creëren, die een verwijzing bevat naar de MP3-bestanden en automatisch verwerkt kan worden door podcast-aggregators of podcatchers. Deze laatste downloaden die audiobestanden dan automatisch en kopiëren ze onmiddellijk naar een mp3-speler of melden aan de gebruiker dat hij ze op de pc kan beluisteren.

Dat is een definitie, waardoor ik nooit aan Podcasting zou gaan doen.

Simpel gezegd: het is een radioshow, die je op je MP3 speler kan afluisteren. Wanneer en waar je maar wilt.

Dankzij de Ipod is dit groot geworden, vandaar dat Itunes nog steeds de grootste portal is om je podcasts op te halen. En als je daar grasduint, dan ontdek je wel wat de mogelijkheden voor je als consument zijn : want je hoeft nu nooit meer te wachten op je favoriete radioshow.

Verder is er een ongelofelijk rijke verzameling aan audio : van geweldige presentaties op de TED-conference, (USA) tot urenlange hoog-intellectuele verhalen bij Big Ideas (Canada), BBC-programma’s (..), tot podcasts over internet, Boeddhisme, meditatie, ondernemen, innovatie, humor en tech – om maar een paar te noemen. Ongeloofelijk rijke informatie van over de hele wereld wordt op deze manier ontsloten.

Kortom : waar iedereen nu veel aandacht geeft aan YouTube en de amateurs die daar beroemd worden – kijk even bij de podcasts en ontdek daar een audio wereld waarvoor je geen internet verbinding nodig hebt om ervan te genieten.

Natuurlijk zijn er ook Nederlandse podcasts. De meeste zijn van de bestaande omroepen. Maar daarnaast zijn er ook mensen die dit als een mogelijkheid zien om extreem goedkoop een radiostation te hebben. En dus om hun boodschap de wereld in te smijten.

Een aardig voorbeeld is de podcast van trendwatcher Richard Lamb, die op een zolderkamer hele programma’s vol praat. Het slaat blijkbaar aan, want hij doet dit al een tijdje. Podcast-FM, waar mensen van de organisatie adviseur Twijnstra Gudde management-onderwerpen bespreken. En luister zelf ook eens naar marketingpodcast.nl, waar het uiteraard over online marketing gaat.

Dat niet meer mensen dit idee hebben, verbaasd mij: waarschijnlijk heeft het te maken met het gering aantal Nederlanse Podcast-consumenten.
Aan de andere kant: dat was in het begin ook zo met internet-radio en internet-video. Aan het aantal MP3-spelers kan het zeker niet liggen. En aan het gebruik van MP3-spelers ook niet. Eigenlijk is iedereen met een Ipod in de oren de ideale consument voor marketeers- iemand sluit zich af van de wereld en luistert alleen nog geconcentreerd naar de klanken uit de witte oordopjes: hoeveel meer aandacht kan je krijgen ?

Ben je een marketeer en behoort de Ipod-generatie tot je doelgroep ? Probeer dit medium eens – goed, eenvoudig en goedkoop. Nee, niet voor dat saaie SecondLife gaan of de zoveelste mislukte viral campagne. Wees origineel !

En als je programma enigszins behoorlijk is, dan heb je een goede kans dat je de aandacht krijgt, die je via andere media niet, of te duur krijgt.

Tot horens.