Online Leven

Social Network-burnout

We zitten nog in de tijd van goede voornemens. 

Dus is het tijd om iets aan mijn burnout te doen. Mijn Social Network-burnout, wel te verstaan. Want laten we eerlijk zijn, het wordt wat te gek :

Hyves, Facebook, Marketingfacts, Higherlevel, Twitter, Brainstorms, Linkedin en waarschijnlijk ben ik er nog een paar vergeten. 

Doel hiervan : je vrienden online (weer) ontmoeten en iedereen en alles vertellen wat je aan het doen bent. Maar het wordt nu te gek: hoe vaak kan je je vrienden lastig vallen met de zoveelste uitnodiging om op een nieuwe-te-gekke site te melden dat je vrienden bent (wat zij al een tijdje weten) ?
Vooral omdat duidelijk is dat een zwerm sprinkhanen loyaler is aan een graanveld dan internetters aan een social network: zodra een nieuwe komt met wat leuke functies, dan verhuist iedereen meteen.
 
Dan lijkt het wel leuk als marketeer om zo’n sociaal netwerk te gebruiken als platform, maar ik adviseer meestal toch wat meer stabiele vormen van online marketing.
Dit is ook de reden voor mijn voornemen om in 2008 even te pauzeren met het social netwerk-gedoe. 
Toen gebeurde iets vreemds: op 8 en 9 januari kreeg ik ineens via mail, SMS en Tweets een stortvloed aan erg aardige felicitaties voor mijn verjaardag. Ik begreep er niets van, aangezien deze toch echt al 43 jaar in de zomer vier.
Wat beduusd opende ik mijn mail, waarin ik onder andere een mail las van Eduard :”…en waarom accepteer je mijn Plaxo-uitnodiging niet ?” 
Verdikke, had ik mijzelf toch per ongeluk lid gemaakt van het haaandige Plaxo. Ik ging kijken in het uitnodigingshokje en moest 25 mensen accepteren. (die ik op 1 na allemaal van Linkedin kende). Toen bleek ook dat ik voor de lol ooit in Plaxo had gezegd dat ik op 9 januari jarig was. Direct gecorrigeerd. Sorry vrienden ! ;-D
Ik zal daarom heeel erg blij zijn als Open Social van Google echt gaat werken : dan zet ik een keer centraal mijn gegevens neer en dan zoekt iedereen het maar uit. Dat was immers het oorspronkelijke idee van een website, dacht ik.
Daarom ga ik nu rustig herstellen van mijn burnout : ik nodig zoveel mogelijk vrienden en interessante mensen Live uit. De naam van mijn nieuwe netwerk is : Gezbo.com. 
Verwacht binnenkort allemaal veel irritante mails, laad je hele agenda leeg in een nieuwe site en het hele recommendatie- en uitnodigingsfeest kan weer beginnen. 
GEZellig BOrrelen was vroeger toch niet zo ingewikkeld ?

4 reacties

  • Jacques

    Wat je wel kunt doen is op al die Social Network sites een link plaatsen naar je enige echte originele persoonlijke site (bijv. onder het .name domein) en daar de boel bijhouden – geen hond die er dan nog naar kijkt, maar Twitter vind ik sowieso weinig toevoegen (“ben nu mijn nagels aan het knippen”…) – plus alle tijd die er in gaat zitten – levert het nu werkelijk iets op, anders dan wat filmpjes en over en weer gesmeten kamelen?
    Daarnaast, zakelijk gezien interessanter wellicht? Krijg jij nu prospects via FB, LinkedIn, Xing etc.?

    Van de week stond ik op het punt FB op te doeken (en, nee, niet omdat je MIJN uitnodiging nooit hebt beantwoord :-)) – omdat het je kluistert aan de pc en je beter je vrienden kunt opzoeken – in feite is het niet echt ‘sociaal’…

    Open Social klinkt goed – gekoppeld aan Open ID, centraliseert het je online presence (met alle risiko’s van dien, uiteraard…):
    http://en.wikipedia.org/wiki/OpenID.

    Desondanks zie ik al je uitnodigingen gaarne tegemoet – zeker die van Gezbo.com, want dat is wel heel exklusief – helemaal nu het domein nog niet eens geregistreerd blijkt LOL

    Dus, gewoon lekker blijven bloggen – daar kunnen we meer mee.

  • Ewout Wolff.

    Hai Jacques, werd hier een open zenuw bij je geraakt ? ;-D

    Ja, het gaat de goede kant op met OpenID en Data portability ! En bedankt voor die link : lekker leesbare info. (en nu maar hopen)