• Netwerken en Samenwerking,  Online Leven

    Leven en dood van….email

    Ooit begon een revolutie : je hoefde geen brief meer uit te printen en te versturen, nee : je mailde hem naar je collega. Daarna werd het nog simpeler : je kon mailen naar iedereen, ook buiten je bedrijf. Wat een uitvinding was dat ! Die mails waren eerst zo serieus als een notitie, een vergaderstuk. Ze waren meestal langer dan je beeldscherm. Ze hadden een begin, een midden en een eind. De mailer wilde graag een besluit of een actie van je en daar eindigde de mail dan ook mee.Deze oerperiode van email was als een pasgeboren baby : het resultaat van een groot verlangen, puur en maagdelijk. En…

  • Nieuwe Concepten

    Alice in Widgetland

    Bij de Next Web conference had ik een Alice in Wonderland gevoel : op een statafel lag een miniscuul kaartje met de tekst http://www.snipperoo.com/ met het thema : ‘Don’t put your stuff in your blog, put your blog in your stuff. En zo viel ik in het hol van het konijn dat “Widgets” bleek te heten. Voorbeelden van sites :Widgets zijn eigenlijk elk stuk code dat je ergens vandaan haalt en op een andere website plaatst. Dat is dus vreselijk oud.Maar, zoals wel meer Web2.0-dingen, nu is het hot, gebruiksvriendelijker en leuker. En natuurlijk zijn er nu ook weer platforms en hoopt iedereen dat er een open platform voor widgets…

  • Internet Marketing,  Netwerken en Samenwerking,  Nieuwe Concepten

    Koop nooit alleen boodschappen

    Het blijft een verhaal, wat duidelijk het potentieel van het internet vertelt : verzamel een grote groep mensen met een duidelijke behoefte aan een min of meer standaard product. De groep heeft onderhandelingsmacht en kan zware kortingen claimen. Reden daarvoor is eenvoudig : de grote brok omzet ineens, de geringe kosten voor invoer maken dit idee ook voor bedrijven aantrekkelijk. Kijk maar hoe verenigingen, branches en clubs eenvoudig aan kortingen kunnen komen. O.a. op de NextWeb-conference werd gezegd dat we steeds meer gaan samenwerken op het Net. Denk aan diensten als Orkut, Hyves, OpenBC en dergelijke. Wat is dan logischer om gezamenlijk in te kopen ? Een bedrijf(je) dat dit…

  • Internet Marketing,  Online Leven

    Geen stuntvliegers meer

    “Luchtvaartmaatschappijen mogen in de Europese Unie niet langer tickets aanbieden tegen misleidende stuntprijzen, waarbij de koper pas bij afrekening merkt dat de daadwerkelijke vliegkosten veel hoger zijn.” – FD, 18 juli 2006 Altijd een goed teken : helderheid over de prijzen. Transparantie voor de consument. Maar laten we wel wezen : wat is er lekker veel veranderd in de vliegtuigwereld, sinds de komst van bedrijven als Easyjet, Ryanair, Basiqair, Virgin Express, Air Berlin en nog een hele kluit exotische namen die je tegenwoordig op vluchthavens ziet. Je kan gerust zeggen dat het succes van de goedkope airlines de hele markt veranderd heeft : vliegen is voor veel mensen een optie…