Stel je het volgende voor:
Je verlaat net geboeid het gerecht en ziet de bebloede steen, waar jij dadelijk onthoofd wordt. Of: je ziet een oudere man de trap afkomen, waarop iemand uit de schaduw tevoorschijn stapt en Willem van Oranje doodschiet. Of: je ziet een ongeluk, 3 weken nadat het gebeurde. Of om het nog moeilijker te verdragen maken: je loopt door het Achterhuis en ziet het alsof de familie Frank daar nog woont.

Fictie? Nee : het wordt steeds beter mogelijk om plaatsbepaling te combineren met informatie, waardoor het mogelijk is om een laag te leggen op je zichtbare omgeving. Een combinatie van audio/tekst/video via je mobiele telefoon en GPS maken dit al bijvoorbeeld mogelijk. De menselijke fantasie vult vervolgens veel informatie in.

De Waag Society in Amsterdam heeft hier al verschillende pilots mee gedaan: een waarbij kinderen een misdaad in 1550 in Amsterdam moeten oplossen. Iemand van de Waag vertelde dat ze veel heftiger emoties waarnamen bij de kids, dan ze zelf ooit hadden gedacht. Ook de herinnering van de geleerde stof was veel beter blijven hangen, dan ze gedacht hadden. (exit klaslokaal? ;-D )

Een andere pilot is 7scenes (binnenkort op www.7scenes.com), wat een platform wordt voor games op locatie. Denk bijvoorbeeld dat je op dezelfde plek staat waar een filmopname geweest is met George Clooney.

Tot voor een paar jaar geleden kon je je dit misschien voorstellen als je een grote 3D-helm op zou hebben. Maar nu kan het dus ook anders.

Tegelijkertijd zie je dat op het internet de locatie-diensten ook sterk groeien. De makkelijke constatering is dat deze internet diensten binnenkort ook letterlijk in de fysieke wereld te consumeren zijn. Een voorbeeld is dat je langs een bakker loopt, je scant hem met je mobiel en je kijkt wat je vrienden van die winkel vinden; wat hun specialiteit is; hoe lang de rij is op zaterdagochtend, etc.

Je zou kunnen zeggen dat het internet zelf een poel van informatie is, die binnenkort deel uit gaat maken van een groter web.

De gaming-wereld is ook hard op weg naar het kruispunt van werkelijke en virtueel – dat begon al lang geleden met het autostuur, dat meetrilde met de situatie in het spel. Voorlopig populair hoogtepunt is de Nintendo-Wii, waar mensen zo opgaan in het beeld, het geluid en de trilling van de afstandbediening in je hand, dat ook ik zware spierpijn kreeg.

Minder leuke dingen kan je ook bedenken: de voormalige misdadiger die niet langer over straat kan lopen, omdat zijn reputatie voor iedereen voor altijd zichtbaar is.

Dat ook het contact tussen mensen en computers aan het veranderen is, bewijzen de twee volgende videos:

en deze (een beeld wordt gemaakt door kleine druppels water in de lucht te schieten en daarop licht te projecteren)

Wat gaat dit betekenen ?

Tamelijk veel: we komen los van onze computers, plus we gaan onze eigen wereld verrijken met diverse lagen informatie. Informatie gaat dus een nog belangrijker deel uitmaken van ons dagelijks bestaan, terwijl we er steeds minder moeite voor hoeven doen.
We kunnen sneller en beter reageren op belangrijke signalen die we krijgen. Entertainment wordt echter, tastbaarder. En het is mogelijk om elkaar beter te gaan begrijpen – waar onze verbale communicatie soms gebrekkig is, zal een video van een ziektebed snel veel duidelijk maken.

Het beeld uit de film Minority Report geeft dan weer een minder leuk beeld over de advertising, die mogelijk kan worden:

Kortom : er zitten minder leuke en leukere aspecten aan dit toekomstbeeld. Maar waar “Minority Report” gezet is in 2050, denk ik dat we binnen 5-10 jaar zeer veel van dit soort mogelijkheden gaan gebruiken.

Marketeers, wees gewaarschuwd: de ontwikkelingen staan niet (meer) stil. Na het internet is dadelijk het Alomvattende Web (Alweb?) hier!

Achtergrond-info:
http://www.howstuffworks.com/augmented-reality.htm
http://www.geo.unizh.ch/publications/cartouche/lbs_lecturenotes_steinigeretal2006.pdf