Wat gebeurt er als een interim marketing manager begint met zijn project?

De start
De start is altijd spannend. Natuurlijk ook voor de inhoud (daar doe je het immers voor), maar de verschijnselen daaromheen zijn ook grappig: denk aan de sfeer, het gebouw, de mensen, de gebruiken – alles is toch elke keer anders bij een nieuwe opdracht.

Het begint al met het eerste gesprek: is dit op de kamer van de manager/directeur of in de kantine? Is er veel gedoe met reserveren van een kamertje, waar iedere keer weer collega’s uitgegooid moeten worden? Blijkt het Fantastische Intranet Reserverings Systeem (FIRS) weer niet te werken? Hebben ze überhaupt een intranet?

Wel of geen kaartjes en toegang tot het netwerk
Hoe lang duurt het voor je een userid/password hebt gekregen? Een mobiele telefoon, kaartjes, een laptop? Krijg je wel kaartjes? (vreemd genoeg dwingt dit interimmers hun eigen kaartjes te gebruiken binnen een bedrijf en naar externen toe – geen goede zaak, lijkt mij).

Parkeren is ook een verhaal apart: ik heb geparkeerd op werknemers parkings, achterin een bos, illegaal op de plaats van de directie, op een plaats waar je alleen door een pendelbus opgehaald kan worden en gewoon op straat. Meest bizarre wat mij is overkomen, is dat er gewoon geen plaats was voor mijn auto en ik moest betalen om ergens in een garage te mogen staan.

De computer en het nummer van de Helpdesk
Een klein hoogtepunt vormt de computer: iedereen heeft zo zijn eigen systeem met legale/illegale praktijken daaromheen.

De realiteit in 80% van de gevallen: het duurt een paar dagen, soms weken om een computer te krijgen. Juiste toegang tot het bedrijfsnetwerk duurt langer. Vreemd natuurlijk: dit is dé sleutel voor een nieuwe medewerker om effectief te worden.
Heb je een computer, dan verschilt de kwaliteit sterk – van een roestige bak met een systeem met groene letters en donkere achtergrond tot een spliksplinter nieuwe laptop. En dan begint het andere spel: userid en password invullen.

Ik heb nu geleerd dat ik onmiddellijk het telefoonnummer van de Helpdesk moet weten bij het begin van een klus. Waarom? Essentieel: elk bedrijf heeft zo zijn eigen manieren om daar mee om te gaan. Een opdrachtgever had bijvoorbeeld 6 startschermen, waar ik keurig mijn userid en password in aan het vullen was – tegen alle bedoelingen in: ik had gewoon de Enter-knop ingedrukt moeten houden.

O en ja: de internet verbinding is altijd trager dan je thuis gewend bent. ;-D

De interim manager en zijn collega’s
Hoe kijken de mensen naar je ? Ben je gewoon een van hen, of ben je de zoveelste uitzendkracht/interimmer?Ben je welkom op de borrels, uitjes, feestjes en toespraken? Ga je mee als een baby geboren is? Wat vertellen mensen over zichzelf, elkaar, de vorige fusie en vooral: de baas.
Wat zeggen mensen van hun eigen bedrijf (“het gaat niet zo goed hier”) bij het eerste gesprek, over hun afdeling, hun baas, hun collega’s – het zegt enorm veel over wat je de komende tijd gaat meemaken in het bedrijf.

De spanning tussen ICT en marketing rond online marketing
Omdat ik werk op de scheidslijn van marketing en ICT, is de verhouding tussen die twee altijd bijzonder.
Ik vind het opvallend om te constateren dat in de meeste bedrijven die ik ken er een gewapende vrede is tussen die twee. De macht van marketing is soms tanende, die van ICT is in enkele gevallen die van een absolute heerser. Deze situatie is zowiezo meer dan 1 verhaal waard, al was het maar omdat het zo belangrijk is voor het succes van internet marketing in een bedrijf. Ook al willen deze twee afdelingen dit liever niet erkennen.

Tenslotte
Maar dan zit je eindelijk op je plek. Alle bijzondere en afwijkende dingen vallen van je af. Je krijgt koffie van je aardige collega, je computer werkt. En dan open je je browser en ben je weer helemaal thuis: je eigen webmail, je eigen site.

De interim manager gaat nu echt beginnen!