Marketeers moeten de komende tijd de ontwikkelingen in Gaming goed blijven volgen.

Dat is niet alleen de mening meer van hardcore gamers, die graag marketeers aan de in-game advertising willen. Het is nu ook duidelijk zichtbaar dat er in gaming veel boeiende innovatie bezig is. De verschillende innovaties zoals blue-ray, de Wii, het maximale halen uit graphics, de combinatie van video, multiplayer samenwerking en graphics – het werd het eerst uitgeprobeerd in games.

Dus het kan niet verbazen dat een congres over Gaming, E3, veel belangstelling krijgt.

XBox360 verrast met Natal

Dit jaar waren er weer veel innovaties op gebied van de user interface – wat in dit geval veelal de controller van een game is.

De meeste aandacht is gegaan naar een bijzonder product van Microsoft – (of moeten we misschien maar beter de XBox360 zeggen?). Het product heeft de vreselijke naam “Natal” meegekregen, maar vergeet dat maar weer snel. Ook de onderstaande reclame is nou niet bepaald ongelofelijk cool en scherp. Maar let op : Natal is een spelplatform met full body motion detection.

Dit houdt in, dat het spel de bewegingen van mensen (en dingen) in de gaten houdt en daarop interacteert. Zoals je in het begin van de video kan zien : het is dus mogelijk dat je door het spel wordt uitgedaagd als je gewoon de kamer binnen komt lopen. De bewegingen van je hele lichaam worden gezien en daarmee kan je dus het spel aansturen. Geen controller meer, maar gewoon : je handen, voeten en je lichaam.

Body detection en meer innovaties

Maar er is meer : Microsoft werkt al jaren aan voice recognition. Iets wat erg lastig blijkt om helemaal goed te krijgen (zie een fameuze demo hiervan voor aandelen-analisten in 2006). Maar blijkbaar heeft Redmond er nu wel zoveel vertrouwen in, dat het in Natal is ingebouwd. Dus ook met je stem kan je sturing geven. En om het maar helemaal compleet te maken, hebben ze er ook face recognition bijgedaan – waardoor het mogelijk is om een spel sterk te personaliseren.

Het zal wel tot 2013 duren voor dit op de markt is, hoor ik je denken. Maar de verwachting is dat het volgend jaar al op de markt komt.

En ja, Microsoft heeft erg veel vertrouwen in dit product – het speculeert nu al om deze technieken in andere produkten van het concern te stoppen :”These are not just the kind of experiences that you’re going to see with the 360,” said Phil Spencer, general manager of Microsoft Game Studios. “It’s a foundational event for the company, to think about how we will evolve our platforms.”

Milo, een opzienbarende interactie

Waar dit op uit kan draaien is een spel zoals Milo (zie hieronder). Het is een jongetje, dat in de computer leeft, maar een ongewoon echte interactie heeft met mensen. Hij kan tegen je spreken, je herkennen, begrijpen wat je zegt en het is mogelijk om objecten van jouw wereld in zijn wereld te krijgen.

Ik kan niet eens bedenken wat hiervan de consequentie zou kunnen zijn. (O toch : zou Milo niet de ideale virtuele Helpdesk medewerker zijn ?). Zelfs al zou de techniek van Natal en Milo niet goed genoeg werken – het geeft een visie op de toekomst die erg interessant is. De scheiding tussen online en offline lijkt alweer een stuk kleiner geworden.

Waarom is dit belangrijk voor marketeers ?

We zitten in een tijdperk dat onze computers niet meer vastzitten aan een zware doos op een vliering ergens : we gebruiken steeds vaker controllers (Xbox), mobiele telefoons, draadloze controllers (Wii), touchscreens (iPhone) en speciale handgebaren (iPhone again) om onze computers aan te sturen. Iedere stap die we hiermee verder gaan, geeft consumenten de mogelijkheid om eenvoudiger te werken met een computer – iets wat nieuwe mogelijkheden opent voor bijvoorbeeld het makkelijk uitleggen van een informatierijke dienst of een ingewikkeld product. En gebruik kunnen maken van je handgebaren en je lichaam als besturing van een computer maakt het gebruik daarvan ook veel laagdrempeliger en eenvoudiger (is de hoop !).

Milo geeft een ontwikkeling aan, waardoor het ook mogelijk lijkt te gaan worden om “echt” te interacteren met virtuele mensen. Ik noemde al de Helpdeskmedewerker, maar denk aan heleboel ondersteunende taken die je hiermee zou kunnen invullen – van een bewaker, tot een informatie gever, een virtuele gids, een bediende, een verkoper in een winkel, etc, etc.

Daarnaast is het mijn hoop en wens voor marketeers dat ze zullen stoppen om zoveel “PC-marketeers” te zijn en dat we/ze zullen loskomen van het zitten achter een scherm, de hele dag. Nu kan ik niet onmiddelijk bedenken wat we kunnen doen met full body motion detection op ons werk, maar : als het goed is, schuilt er nog wat creativiteit in onze beroepsgroep – ik verloot dan ook graag een verse taart aan de lezer met het meest creatieve idee om dit toe te passen voor marketeers.

Tot die tijd : veel plezier met Microsoft Natal

En met de korte demo over Milo