Stel: je bent een interim marketing manager en overal waar je kijkt, zijn de verschijnselen van de recessie zichtbaar – wat doe je dan?

Je gaat natuurlijk  je eigen marketing goed op peil brengen. Dat betekent dat je je Linkedin-profiel bijwerkt tot en met de kleinste details, je beantwoordt daar wat vragen, je linkt met een paar oude bekenden en je doet een upload van een leuke presentatie. Verder werk je aan je blog, je CV, je sociale netwerk, je Twittert en erg belangrijk: je houdt verschillende interim intermediairs op de hoogte wat je doet, wanneer je beschikbaar bent en wat voor werk je graag doet.

Tot zover niets nieuws.

Kou in de lucht voor de interim manager

Maar omdat het in de kranten recessie is, waait er plotseling een gemeen gure wind door interim-land: interimmers worden uit projecten gezet, ze zitten al maanden “op de bank”. En als er dan een interessant project voorbij komt, dan pas wordt goed duidelijk wat de recessie betekent voor een interimmer: ineens zit de interim manager weer aan de verkeerde kant van de onderhandeling. Was het de afgelopen 4 jaar een kwestie van kiezen welke opdrachten je ging aannemen, nu mag de manager ouderwetsch weer “dankbaar zijn voor het werk dat je wordt geboden”. En bij die dankbaarheid hoort “natuurlijk” ook het sterk verlagen van zijn eigen uurtarief.

En dat is tegen het zere been: jarenlang dacht hij dat hij zijn uurtarief waard was en nu maakt iemand duidelijk dat deze interpretatie van vraag en aanbod onjuist is. Het was gewoon omdat we niemand konden krijgen, meneer. De interim manager keert wat beduusd naar huis terug.

Dit is een natuurgetrouwe weergave van de situatie waarin ik mijzelf aantref – en met mij vele anderen.

Een intransparante markt

Als marketeer vond ik dit een erg vreemde situatie en dus bleef deze vraag/aanbod-situatie mij bezighouden. En hoe langer ik er over nadacht, des te vreemder kwam hij op mij over: er klinkt ergens een bel en ineens weten mijn opdrachtgevers dat ik per uur minder waard ben. Ongeacht mijn expertise, ongeacht mijn ervaring. In de auto op weg naar huis bedacht ik mij dat de interim management-markt absoluut niet transparant is – in goede en in slechte tijden. Als eenpitter voelt dat niet goed en evenmin voelt het goed als ik in mijn andere rol zit : de marketing manager, die een interimmer wil aantrekken en niet weet wat hij voor zo’n interimmer moet betalen.

Een interim Barometer – de oplossing?

Dus bedacht ik de Interim Barometer: een meetinstrument, waardoor elke partij in de markt van interimmers kan zien wat de status van interimmend Nederland is. Om deze zoveel mogelijk objectief te krijgen bedacht criteria, zoals: aantal maanden dat er geen opdracht is, hoelang de opdracht duurt en wanneer deze is afgelopen; daarnaast softere criteria zoals toekomstverwachting over 3, 6 en 9 maanden. Het mooiste zou dan ook zijn als je meer zou kunnen weten van de interim manager, zoals : specialisatie, leeftijd, werkgebied, favoriete branche om in te werken, etc, etc.

Ik zag het al helemaal voor mij: ik zou een aantal interim-vrienden vragen een korte vragenlijst bij mij in te leveren en binnen een paar maanden zouden we allemaal weten hoe de vork werkelijk in de steel zat, hoeveel tarief je kon vragen, hoe goed/slecht het ging met de economie.

De eerste implementatie – en daarna?

Gegrepen door een golf van enthousiasme voor Open Source Marketing postte ik mijn idee op het onderwerp “marketing van interim managers” van Higherlevel. En daar werd het door het Higherlevel-lid GastonS enthousiast opgepikt en gerealiseerd op zijn site deinterimmanagers.nl. En dat is een mooi begin.(het idee is trouwens (een versie van een Creative Commons-licentie), dus iedereen kan er (bijna) mee doen wat hij/zij wil). Het zou nog mooier zijn als hier nog veel meer interimmers zich bij gaan aansluiten. Zodat de interim markt overzichtelijker wordt, opdrachtgevers niet teveel betalen en interimmers de beloning krijgen die ze verdienen.

Met zo’n goedwerkende barometer durf ik dan wel de economische kou te doorstaan.

Reacties zijn gesloten.