Internet Marketing,  Internet Marketing Manager

Affiliate marketing wordt volwassen met Bol.com

Bol.com heeft een uitstekend jaar achter de rug. De omzet steeg vorig jaar met 31% naar €224 miljoen in 2008. Een uitstekend jaar dus. En dus brengt Bol het ongewone (in deze tijden) bericht naar buiten dat er volgend jaar gegroeid gaat worden. In het aantal personeelsleden. “Geen crisis bij Bol”, kopt het AD daarom.

Maar daar blijft het niet bij: er wordt ook geïnvesteerd in nieuwe ontwikkelingen. Marie Jose Klaver merkt op dat het niet bij een widget voor Hyves blijft, maar ze nu ook een affiliate programma beginnen. Dit betekent dus dat veel, erg veel affiliate websites erg blij gaan worden. Want nu is er naast Wehkamp het andere grootste online warenhuis van Nederland een potentiële klant. Met duizenden artikelen, die voor interessante aanvulling voor je website kunnen dienen. Een goede boost voor affiliate marketing in Nederland, daarom.

Affilate marketing volwassener

Ik denk over affiliate marketing als een mooie mix tussen Google Adwords en display advertising. (banners en dergelijke).
Want net als Adwords is het mogelijk om met affiliates afspraken te maken op behaalde doelen, zoals een vergoeding per verkoop. Een nadeel van Adwords is echter dat het bereik tegen kan vallen, bijvoorbeeld als je adverteert voor een niche product. Affiliate marketing werkt niet alleen als er op een zoekterm gezocht wordt: het kan net als banners een veel groter bereik hebben. Als er maar genoeg affiliate websites mee willen doen. (voor marketeers die meer tips willen hebben: check eens succesvolle affiliate marketing voor adverteerders).

Maar affiliate marketing blijft beperkt tot Business to Consumer. Alleen Overtoom durft het aan om in de B2B met affilate marketing te werken. Het zou mooi zijn als de komst van Bol.com ook voor de B2B een verbreding van de mogelijkheden gaat zorgen.

2 reacties

  • Paul Schoenmakers

    Beste Ewout,

    Wellicht is het niet goed bij je bekend dat bol.com al sinds jaar en dag een affiliateprogramma heeft.

    Sinds begin vorig jaar is bol.com overgegaan naar het tracking platform dat ze in licentie hebben via tradedoubler. Bol.com heeft op deze manier nog steeds een volledig eigen programma zonder tussenkomst van affiliate netwerken.

    Grt Paul Schoenmakers

  • Ewout Wolff

    Hai Paul, je hebt volkomen gelijk. Ik lees nu dankzij jou, wat ik eerder als een start voor affiliate marketing begreep. Het is dus anders: ze stellen hun API open voor derden. Damn, wat dom.

    Ik kon mij al zo slecht voorstellen dat Bol geen affiliates had! Egg on my face en rood op de kaken. (en toch hoop ik dat affiliate marketing hard door blijft groeien) ;-D

    Bedankt,

    Ewout.