Op dit blog lees je vaak over de zegeningen van het internet. Dat deze ontwikkeling ook een schaduwkant heeft, is duidelijk uit dit bericht :

Aviva, de grootste Britse verzekeraar, schrapt vierduizend banen in eigen land. Een deel daarvan wordt overgeheveld naar India. Volgens Aviva is de reorganisatie noodzakelijk, omdat klanten nu vooral via internet polissen kopen.

‘Tien jaar geleden gingen klanten nog naar een tussenpersoon of een eigen vestiging, vijf jaar geleden belden ze een callcenter maar nu regelen ze het helemaal zelf online’, aldus een woordvoerder van Aviva.

Van de vierduizend banen zal de helft via gedwongen ontslag moeten verdwijnen. Duizend banen zullen worden overgeplaatst naar India. Nog eens vijfhonderd IT-banen zullen door outsourcing overbodig worden. De reorganisatie moet leiden tot een kostenbesparing van bijna vierhonderd miljoen euro in 2008 en de winstgevendheid van het bedrijf veilig stellen.

De Britse verzekeringsmarkt is de meest concurrerende van Europa, vooral sinds banken als Royal Bank of Scotland zonder tussenpersonen goedkope levens- en schadeverzekeringen zijn gaan aanbieden.

Aviva behaalt de helft van zijn omzet in Groot-Brittannië. De vakbonden zijn woedend over de reorganisatie.

(bron : Volkskrant.nl)