Trends en Innovatie

Marketeers start uw wagens – Twitter is nu mainstream

Goede marketing managers weten wanneer zij op een trend moeten inspringen en wanneer ze moeten wachten.
Voor internet marketing types als ik is dat af en toe om razend van te worden: je staat voor een collega te presenteren, adviseren en te preken en nog beweegt ze niet. In Nederland heet dit : een verstandige marketing manager.

Dit zijn de marketeers die pas een nieuwe trend gaan volgen als het acht uur journaal ermee opent en RTL Boulevard ermee eindigt. Helemaal niets mis mee, want juist die collega’s wil ik nu even rechtstreeks toespreken:

(ahem) “dames en heren marketeers, het wordt nu tijd om aandelen Twitter te kopen. En als u dat nog niet heeft – start uw wagens: Leer idiote woordjes uitspreken als Tweets, Tweeting, Twulp, Twist, Twikkel en Twahtsjie (gezondheid). Want ja, het is goed voor u (geworden)”.

Een onwennige start in 2006

Waarom ? Wel, na nog geen twee jaar tijd is Twitter Mainstream geworden. Ja, dat is Engels voor “algemeen geaccepteerd”. Daarmee bedoel ik dat vreemde dingetje waarmee Erwin Blom al in 2006 zat te hannesen en dat weggehoond werd door de PaarseBroeken van de Adformatie in 2007, nu Officieel een Communicatie/Service en Handelsplatform is geworden. Voor de massa.

Het begon met een vrij onbekende politicus, Obama genaamd, die Twitter in ging zetten bij zijn campagne. Die is trouwens ook behoorlijk mainstream geworden, die Obama. Maar dat is een ander verhaal binnenkort op dit blog. Terwijl Obama dit deed, waren een aantal nieuwsorganisaties zoals Fox, CNBC en CNN druk bezig om elkaar te verslaan op technologisch gebied, waarbij ze niet voor elkaar onder wilden doen. En zo werd ook Twitter opgemerkt door CNN. Ze gingen als een stel dolle honden ermee aan de haal en stonden al snel in de Top 3 van meest gevolgde Twitteraars.

En toen kwam dat moment, dat alle Twitter techies vreesden: ZIJ kwam op Twitter.

Mainstream sterren stromen Twitter op

Hillary Clinton? Michelle Obama of toch: Rita Verdonk ?
Nee: Britney Spears kwam op Twitter en toen was het hek van de dam: Een mooi moment: een van mijn helden, de Britse komiek en schrijver Stephen Fry komt in een talkshow van de BBC en gaat daar uitgebreid spreken over de wonderen van Twitter. De goede man ging binnen een paar weken van 15.000 volgers naar 252.000 volgers nu. En nu zie je dat uit de Top 10 al heel snel de techno-bekenden verdwijnen en de echte sterren gaan toetreden.

Grappig genoeg zijn politici er dit keer eerder bij dan veel bedrijven: Barack Obama en de andere presidentskandidaten waren er goed bij. In Nederland is minister Verhage goed bezig (hoewel Balkenende hem verbood te twitteren tijdens een kabinetsvergadering) en worden er steeds meer parlementariers gesignaleerd. Waar het naar toe gaat kan je in deze rapportage van John Stewart’s goed zien – in de US heeft Twitter de politiek volledig in zijn tang. Er werd zelfs getwitterd bij Obama’s eerste State Of The Union.

Nu heeft Nederland ook Twitter leren kennen via de ramp met de Boeing op Schiphol. Niet bepaald de leukste manier om als platform bekend te worden. Maar zelfs de NOS heeft het er nu over gehad, dus zal nu de groei ook hier sterk gaan groeien.

Twitter is nu een breed marketing platform

Dus – ben je een marketing manager en zoek je nog een goedkope manier om te communiceren met je klanten? Twitter is the place to be. Bepaal eerst even wat je nodig hebt, nu je 30% van je marketing budget moet inleveren. Handig om eerst te kijken waar je het voor gaat inzetten: Publiciteit ? Klanten service? Nieuws, Updates, Alerts ? PR, marktonderzoek ? Bedenk het maar en het gaat gebruikt worden. Verwacht hier ook binnenkort Dash en Persil die een soort Twitter-soap gaan beginnen (niet als grap bedoeld, overigens), waarna we natuurlijk een video-versie van Twitter krijgen, wat een ontwikkeling in de hand werkt van ultra-korte reclamefilmpjes.

Net zolang tot Twitter net zoveel en goed gebruikt wordt als……email (oeps).

6 reacties

  • Rogier Florijn

    Het probleem met Twitter is dat je snel verdwijnt in de ‘clutter’. Er zijn mensen die menen dat elk hersenspinsel via twitter aan de wereld getoond moet worden. Als ik mijn Twitterdeck heb openstaan en alleen mijn favorites volg kan ik het aantal ‘tweets’ bijna niet af gapen. Met mijn mail kan ik tenminste nog kiezen of ik een bericht wel of niet wil (terug)lezen.
    Desondanks denk ik dat het een goed kanaal is om in realtime veel mensen snel te bereiken. Ook de open structuur van twitter biedt veel mogelijkheden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan ons blog dat gekoppeld is aan een Twitter-account. Elke nieuwe post veranderd ‘on the fly’ in een tweet met een url naar de post. Waar Google sterk is in snel informatie beschikbaar maken is Twitter nog beter in realtime informatie. Het ongeluk met de Boeing zag ik inderdaad eerst via Twitter toen via NOS (internet) en vervolgens (pas) via Google. Dit natuurlijk wel binnen een 45 minuten.

  • Ewout Wolff

    Hai Rogier, leuk je ook hier te zien. Gaat het ons ooit lukken om een real-time meeting te organiseren? 😉

    Wat je zegt herken ik : “Open” en “Structuur” zijn geen vrienden van elkaar. Chaos of onnavolgbaarheid liggen op de loer.

    Vandaar dat je nu ziet dat mensen in Twitter strategieën aan het bedenken zijn, om relevante anderen te blijven volgen:

    1. Volg erg weinig mensen (minder dan 25), waardoor de stroom aan info overzichtelijk kan blijven. Dat betekent dat je niet iedereen terug-followed ( dat werd tot voor kort onbeleefd gevonden).
    2. Neem een tool als Tweetdeck, waardoor je beter kan filteren.

    Dit is voor de Follow-kant van Twitter.

    Dan de Bereik kant: als iedereen alleen voor bereik zou gaan, dan gaat Twitter snel over de kook: wat als je per dag 30 blogposts, persberichten en promo’s de ether in gooit?
    Dan verspilt een bedrijf credit bij zijn (eventuele) followers, denk ik.
    Je krijgt in ieder geval geen vorm van conversatie.

    Zeker niet als je het Real-time aspect erbij neemt – wat als ik dit antwoord ineens onderbreek met – het zou een natuurlijke stroom van een gesprek abrupt onderbreken. Verwacht veel “Unfollow”

    Wat kan een bedrijf dan doen om veel mensen te bereiken ? Ik denk (net als bij een normaal gesprek) dat je moet streven naar een evenwichtige combinatie van zenden en ontvangen. Dan heb je de kans dat je niet als Spamboer wordt aangezien en worden je meer commerciële berichten misschien zelfs relevant gevonden. Alleen dan denk ik dat je aantal followers blijft groeien & boeien.

    En juist dit evenwicht is wat interactieve media voor de meeste bedrijven zo moeilijk maakt – we zijn met zijn allen niet voor niets de afgelopen 100 jaar gewend geraakt aan een Zend-cultuur.

    De harde lessen die daarom geleerd moeten worden zie je nu dagelijks gebeuren. Op blogs, sociale netwerken en zeker ook op Twitter.

  • Rogier Florijn

    @Ewout: Ik wist niet dat TweetDeck ook op de mac werkte… (Beetje dom van me gezien het op Air van Adobe draait.)

    Nu nog een mooie app vinden voor de Iphone! Twitterrific werkt goed maar lastig dat de app zich afsluit als je iets anders met de telefoon wilt doen… bellen ofzo.