Digital marketing manager

Marketing trends 2025: wat de LLM’s denken

Marketing was ooit een kunst: het was creatief en maakte zich niet zoveel druk om het resultaat.
Eerst direct – en daarna online marketing maakte daar – met horten en stoten – een einde aan: er was veel, heel veel te meten. (dat dit niet tot het gewenste resultaat kon leiden, is weer een ander verhaal). Met marketing automation erbij kwamen we steeds dichter bij het gewenste resultaat: je wist wat werkte, gooide het in de machine en die zorgde voor de juiste optimalisatie. Twee en een jaar geleden heb ik met hulp van ChatGPT geschreven over de marketing trends in 2023, 2024 en nu 2025.

En de ontwikkeling is te zien: we hebben nu AI om elk onderdeel te automatiseren: de inhoud en het proces. Van tekst tot beeld, van audio tot video. En ja, dat pakt zelfs het ooit creatieve deel van marketing in. Verwacht daarom dat er bedrijven ontstaan, die geen marketing afdeling meer hebben, maar dit overlaten aan bedrijven, die dit allemaal netjes hebben geautomatiseerd.

Niet alle bedrijven, uiteraard. Ik hoop dat je langzamerhand beseft dat élke trend, élke voorspelling (bijna) nooit geldt voor alle organisaties in de wereld. Dus: ja er zullen bedrijven zijn die al creatief zijn of dit snel gaan worden, waardoor ze anders naar buiten treden dan de bulk van bedrijven. Maar het grootste deel zal AI-marketing hebben. En dat kan van volledig gaan tot gedeeltelijke ondersteuning.

Neem dit als voorbeeld: ik vroeg aan ChatGPT

“Je bent een van de beste marketing consultants van Nederland, mede omdat je zo goed nieuwe trends kan opsporen en voorspellen. Voor het komende jaar heb je natuurlijk een lastige klus: iedereen weet natuurlijk wel dat generative AI en AI een belangrijke rol gaan spelen. Welke belangrijkste 10 ontwikkelingen zal je desondanks in je nieuwjaars nieuwsbrief aan je klanten opnemen?


Over de inhoud en de details van de marketing trends 2025 kreeg een interessant “gesprek” met ChatGPT, Gemini, Perplexity en Claude. Voor de geduldige lezers heb ik dit vrijwel geheel onderaan deze post gezet. Voor mensen die wat sneller willen snacken volgt hier de samenvatting:
Eerst vroeg ik aan de 3 LLM’s wat de 10 belangrijkste ontwikkelingen er kwamen; Daarna wat de overeenkomsten en verschillen waren; Daarna een analyse wat elke LLM blijkbaar als bijzondere invalshoek had. En daarna heb ik gevraagd om een samenvatting van max 12 trends te geven, die de grootste impact op organisaties zouden hebben. Deze samenvatting vind je hieronder:

De 12 belangrijkste marketingtrends voor 2025

1. Hyperpersonalisatie op schaal
AI maakt real-time, diepgaande personalisatie mogelijk in advertenties, websites en klantinteracties. Dit is cruciaal om klanten op een dieper niveau te betrekken.

2. Conversational AI en conversational commerce
Slimme chatbots en voice-assistants integreren moeiteloos met platforms zoals WhatsApp en slimme speakers, wat leidt tot een meer gepersonaliseerde en efficiënte klantervaring.

3. Zero-party data en privacy-eisen
Door het verdwijnen van third-party cookies en strengere regels wordt vrijwillig gedeelde klantinformatie (zero-party data) de sleutel tot klantinzicht.

4. AI-gedreven SEO en intentiegericht zoeken
Zoekmachines verschuiven naar intentie- en contextgebaseerde contentoptimalisatie, ondersteund door AI. Dit verandert hoe merken contentstrategieën benaderen.

5. Contentcreatie door AI
Tools zoals Jasper en Runway ondersteunen niet alleen tekst en beeld, maar ook strategische contentplanning door middel van data-analyse.

6. Korte video’s en snackable content
Platforms zoals TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts blijven domineren. Merken moeten investeren in visueel aantrekkelijke en korte video’s.

7. AR/VR en cross-reality marketing
Mixed reality (zoals AR/VR) biedt nieuwe manieren om klantbetrokkenheid te vergroten via virtuele winkels, productdemonstraties en interactieve ervaringen.

8. Duurzaamheid en regeneratieve marketing
Merken worden steeds meer beoordeeld op hun transparantie en netto positieve impact op het milieu. Dit is een belangrijk onderscheidend vermogen.

9. Community-first marketing
Klanten willen deel uitmaken van gemeenschappen rond merken. Het creëren van exclusieve platforms en het inzetten van user-generated content (UGC) worden essentieel.

10. AI als integraal onderdeel van marketingtools
Van CRM-systemen tot social media managementplatforms: AI wordt een standaardfunctie. Dit vereist nieuwe vaardigheden bij marketeers.

11. Explainable AI (XAI)
Transparantie over hoe AI-beslissingen tot stand komen, wordt belangrijk om vertrouwen op te bouwen en ethische kwesties te adresseren.

12. Trust-as-a-Currency
Verifieerbare authenticiteit (bijvoorbeeld via blockchain) en ethische marketingpraktijken worden cruciaal om klanten te overtuigen en loyaliteit te behouden.

Waarom deze punten? (toelichting van ChatGPT)

  • Overlap: Veel van deze trends zijn door meer dan één LLM genoemd, wat hun relevantie benadrukt.
  • Impact: Deze trends beïnvloeden niet alleen hoe marketing wordt uitgevoerd, maar ook hoe organisaties zichzelf positioneren en structureren.
  • Toekomstbestendigheid: Ze spelen in op technologische, maatschappelijke en klantgedreven veranderingen die marketingafdelingen dwingen te innoveren.

Met deze 12 trends kun je een sterke strategie ontwikkelen voor 2025!

Wat kan je over dit gesprek concluderen?

  1. Het idee dat een LLM zoiets is als een stagiair of een assistent, wordt voor mij voor de zoveelste keer bevestigd: in een mum van tijd heb je veel informatie verzameld, die op het eerste gezicht de moeite waard lijkt.
  2. Vier verschillende LLM’s geven verschillende invalshoeken, sommige waarvan ik nog nooit had gehoord. Het mooie: je hebt dus niet 1, maar 3 assistenten. Het bijzondere: ik heb van een aantal opties niet eerder gehoord. Ik weet niet of een assistent hierop was gekomen. Maar het kan natuurlijk ook “droom”-gedrag zijn wat we hier zien.
  3. Alle antwoorden zijn vrij hoog-over: er wordt een term gebruikt, er komen 4 regels achteraan en dat is het. Niet verkeerd, maar ik merk dat ik verwacht dat er meer substantie komt in een antwoord. Dat betekent natuurlijk dat ik dit zelf beter moet aangeven in de vraagstelling.
  4. Alle antwoorden geven mij aanknopingspunten om meer details te willen weten, wat een goed teken is. Ik krijg nu ook zin om minder “ver weg”-vragen te stellen aan de LLM’s. Hoewel ik merk dat het makkelijk lui gedrag geeft: “O, als ik een vraag heb, weet ik waar de LLM’s zijn”, in plaats van: “laat ik dit nu eens tot op de bodem uitzoeken”.
  5. Ik heb ook nog gevraagd wat de bronnen waren voor deze antwoorden. Ik kreeg van ChatGPT (de andere heb ik het niet eens gevraagd, moet ik nog doen) een aardige opsomming waar het haar/zijn antwoorden vandaan krijgt, zoals marketing tijdschriften, trend onderzoeken en McKinsey onderzoeken. Maar niets super concreet. Uitzondering hierop is Perplexity, die direct bronnen geeft bij de antwoorden. Over het Waarom van deze bronnen is de discussie nog niet afgelopen: dat voelt nog redelijk willekeurig.
  6. Het bovenstaande geeft voor mij aan dat ik nog niet goed weet wat en hoe ik met de LLM’s om moet gaan. Iedereen kan info verzamelen en een paar leuke kreten in een emmer gooien. Kijk naar de trends van vorig jaar en de jaren daarvoor en je krijgt voor 80% de onderwerpen die je hierboven zag. Een algemene trendvraag is daarom hooguit een indicatie wat er aan informatie te halen valt bij openbare bronnen.
  7. LLM’s checken veel bij elkaar en veel bij dezelfde bronnen. Het gevaar van een echo-kamer ligt dus voor de hand.
  8. Ik zal meer concrete en ingewikkelde zaken moeten gaan vragen, dan kan ik tot nu toe heb gedaan. Kijken hoever de assistent kan komen en waar haar grenzen liggen.

  9. (En als je nog twijfelt: ja, alle afbeeldingen en de meeste tekst is, is afkomstig van LLM’s.)