Trends en Innovatie

Wolfram Alpha

wolfram-alpha

Een nieuwe geen – zoekmachine

Gisteravond is Wolfram Alpha live gegaan, wat een nieuwe vorm van informatie zoeken introduceert: het is geen zoekmachine, het is een (antwoorden) vind-machine.

Wat de site doet

Wolfram Alpha doet namelijk meer dan zoeken : het probeert direct een antwoord te geven op een in normale taal gestelde vraag. De site ziet er uit als de Google-zoekpagina. Als antwoord komen er tekst en visualisaties.
Het heeft grote voorkeur voor feiten en zaken die berekend kunnen worden. Maar meer dan een soort gepimpte encyclopedie maakt het combinaties, die je niet zo snel zou verwachten. Verder zijn de resultaten in veel gevallen “live”: als je bijvoorbeeld vraagt naar de afstand tot de maan, dan geeft de site je de huidige afstand – de werkelijke afstand verschilt namelijk per uur.

Een ander voorbeeld zijn de resultaten van de vraag naar “population Netherlands”. Antwoorden zijn : de feitelijke hoeveelheid (16,4 miljoen), een grafiek van de groei van de bevolking, de ranking in de wereld (64ste), bevolkingsdichtheid met ranking (485/km2), groei van de bevolking (0.45%/jaar) , gemiddelde levensverwachting (79.4 jaar), gemiddelde leeftijd (40 jaar). Daarbij geeft de site ook nog eens keurig aan wat de bronnen zijn geweest, waar deze informatie is uitgekomen. En het is ook mogelijk om dieper in de resultaten te kijken, waardoor je het weer en de temperatuur in Amsterdam kan bekijken.

Het soort informatie dat je typisch kunt vinden bij Wolfram Alpha zijn : statistieken, wiskundige berekeningen, natuurkundige feiten en berekeningen, geografische data, tijden, afstanden, feitelijke eigenschappen van materialen, chemische elementen, historie, etc, etc.

Ah, nog een klein grapje : de site kijkt naar je internet adres en komt met resultaten, o.a. gebaseerd op je locatie. In mijn geval liet de site dus Nederland zien en niet een plaatsje in Colorado, dat The Netherlands heet.

Maar vraag geen typische zoekmachine-vragen zoals : marketing, namen van concurrentie, de informatie over een nieuwe startup – je krijgt geen resultaat.

Je kan het hele verhaal nog eens terugkijken met de oprichter, Steven Wolfram, een korte screencast : “introducing Wolfram Alpha”.

Wat betekent Wolfram Alpha voor de internet marketeer ?

Voor marketeers in een feiten- of beta-omgeving lijkt mij dit om te smullen – het zal een prettige vraagbaak zijn.

Zo op het eerste gezicht is het een krankzinnig mooie site : ondanks dat er veel feitjes en wiskundige informatie in zit en veel berekeningen – het is fascinerend om te zien hoe er een soort feiten encyclopedie is geopend, waar je naar believen mee kunt spelen. Het is indrukwekkend, of je er iets mee kan of niet. Ik heb iets van het achtergrondverhaal gelezen en dat alleen al is een roman waard.

Practisch gezien is de waarde (tot nu toe) vooral als een vervanger of versterker van Wikipedia, die andere feiten site.

Daarmee is Wolfram Alpha geen Google killer, maar wel een indrukwekkende toevoeging aan onze mogelijkheden om beter en sneller de informatie te vinden die we willen hebben.