” Ovi is Open. Welcome. “

Zo worden we verwelkomd in de nieuwe online en mobiele shop van Nokia, Ovi genaamd.

Ovi is een combinatie van een computer desktop en een winkel: je regelt je agenda, houdt je contacten, to do-lijsten, foto’s en videos bij, je speelt er games op, je houdt files bij (PDF, Office documenten, etc), je gebruikt een routeplanner (pas op, TomTom) en je houdt je muziek verzameling ermee bij.

En natuurlijk kan je extra diensten, hulpmiddelen en abonnementen erbij kopen, (wat dacht je van een gloednieuwe dienst, waardoor je met een Nokia-abonnement onbeperkt muziek kan downloaden) waardoor je leven nog veel aangenamer wordt. Vanaf je desktop, vanaf een andere computer (op het werk) en vanaf je Nokia-mobiel. Door een goede synchronisatie tussen de verschillende devices blijven je gegevens up to date en correct.

Nokia op je computer, Yahoo! op je mobiel?
Hiermee gaat Nokia niet alleen het pad op van hardware bedrijf naar een meer dienstenbedrijf: we wisten al een tijdje dat ze hiermee bezig waren, door de acquisities die ze deden. Maar ook laat Nokia duidelijk zien dat ze opmarcheren richting de computer thuis en waar dan ook. Je hebt immers alleen een browser nodig met internetverbinding?


Als je om je heen kijkt, zie je dat een aantal spelers bijna tegelijkertijd dit veld betreden. Kans is dus dat we hier de komende jaren veel strijd gaan meemaken: neem Windows Live van Microsoft, MobileMe van Apple, Google Gears (Gmail, Google Docs, Google Reader en nog veel meer) dat in combinatie met het mobiele systeem Android en Google browser Chrome eenzelfde rol wil spelen: niet alleen op de desktop, ook (juist) op je mobiel. En als deze bedrijven in 1 rijtje staan, dan kan Yahoo! natuurlijk niet achterblijven.  

In de rij om jouw mobiele werkplek, speelplek, winkel (en meer) te worden
Zoals vorig jaar voorspeld: na de doorbraak in 2007, begint het mobiele internet nu echt uit te bouwen. De komende jaren zullen we alleen maar meer uitbouw gaan zien van de mobiele wereld. Daarom zijn de bijeenkomsten van Mobile Monday (“MoMo”) ook zo interessant: letterlijk zie je daar die nieuwe wereld opgebouwd worden.

Office document- software zal gratis zijn, net als mail en andere diensten dit nu al zijn. Bedrijven hopen dat je met hun device in je zak, ook hun software platform zal omarmen. Sommige doen dat door een volkomen gesloten platform aan te bieden, in de hoop dat je gelukzalig blijft van hun producten, anderen houden het juist open in de hoop dat derden zoveel leuke software bouwen, dat je er niet meer wegwilt.
Inkomsten komen uit de verkoop van software, digitale producten zoals muziek en videos, additionele diensten en natuurlijk: advertenties.

Wat het betekent voor bedrijven en hun marketing
Het integreren van al deze verschillende producten en diensten over zoveel verschillende devices zal veel vragen van de infrastructuur en van de browser. Laat staan dat de communicatie en marketing eromheen helemaal op elkaar moet zijn afgestemd. Als je dacht dat internet marketing al complex en snel veranderend was: je krijgt er nu een geheel nieuwe omgeving bij. Het wordt tijd om te leren over mobiele marketing. 

En ja, neem ook eens onder de loep hoe je bedrijf naar voren komt in de mobiele wereld. Houd rekening met het mobiele internet in je plannen. Je wilt graag voorkomen dat te laat bent op onze nieuwe en permanente werk- en speelplek.