Bij een overzicht van invloedrijke schrijvers over internet marketing, mag Seth Godin nooit ontbreken: van permission marketing tot en met Digital Rights Management tot nu : Tribes of Stammen : de man brengt een boodschap op zo’n simpele en leuke manier, dat je blijft kijken, lezen en luisteren.


De aantekeningen van Tribes
Als je onderstaande presentatie klikt in deze site, kan je de draad van het verhaal af en toe verliezen. De aantekeningen staan in de presentatie, maar die moet je dan wel downloaden. Daarom heb ik hieronder de aantekeningen van Seth erbij gezet. Hopelijk levert dit je meer inzicht op.

Enorm veel plezier en verwacht dat ik (nog) meer over communities, stammen, hordes, gemeenschappen zal schrijven ! ;-D

Wat betekent dit voor marketing managers en marketeers ?

Godin beschrijft de historie van marketing : vroeger kon je consumenten interrumperen en manipuleren met advertenties, zodat ze je producten kochten. Dit model van Push werkt steeds minder goed.
De nieuwe manier van marketing (o.a. via het internet) is meer gebaseerd op het idee dat mensen graag tot een groep willen behoren die dezelfde interesse hebben als zij. Zoals: werk, geloof, sport, muziek, (woon-)gemeenschap : er zijn talloze manieren waarop mensen zich verenigen in groepen. Bij dit idee worden mensen veel meer verleid om deel te nemen aan een groep en is de groei organisch.


Tribes zijn niet eenvoudig
Voor hoe je dit moet doen is geen 5-stappen plan aanwezig: er is niet een eenvoudige set regels. En het kost veel energie en tijd. Godin noemt het ook een groot verschil of je een “stam” aan je bindt of zomaar een grote groep mensen. Dat laatste kan je makkelijk door maar veel te adverteren; de marketeers die dit doen zijn niet in de stam ge├»nteresseerd, maar in meer omzet. Voor het binden & boeien van een stam moet je veel meer moeite voor doen, aantrekken, verleiden en geboeid weten te houden.


Tribes zijn niet het gebied van Procter & Gamble
En om snel wat illusies weg te nemen: Godin gelooft niet dat de marketeers van Procter & Gamble dit kunnen bereiken: hun wasmiddelen zijn te weinig boeiend, trekken te weinig (langdurig) de aandacht van stammen mensen.

Aan de andere kant hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn: als je om je heen kijkt valt het op, hoe snel mensen een groepje vormen – rond de meest alledaagse dingen en activiteiten. Natuurlijk valt Apple weer als een bedrijf dat dit kan, maar waarom zou HP niet veel nerds om zich heen kunnen verzamelen? Albert Heijn heeft al een “Vrienden van de Goede Wijn”, dus kan Exact boekhouders binden; Natuurmonumenten kan heel groen-minnend Nederland boeien; En is er niet al een grote groep mensen die online- en offline geboeid zijn door blogs als Marketingfacts, Frankwatching, Dutchcowboys, YouTube en Higherlevel?


Het is moeilijk, maar de voordelen spreken voor zich
De voordelen zijn navenant: wie zou niet een grote club fans willen hebben van je bedrijf? Mensen die bereid zijn om mee te denken, die kritisch zijn op het bedrijf en zijn producten, die het bedrijf door dik & dun steunen – ook in mindere tijden ?

Het laatste is niet gezegd over dit idee. Het grote voordeel is dat Godin het niet heeft verpakt als alleen een online community-idee, maar de verbinding vindt met al langer bestaande groepen. Daardoor wordt het meer benaderbaar, ook voor niet-internet-marketeers.

Seth Godin over Stammen

View SlideShare presentation or Upload your own. (tags: book tribes)

Dit is waar je de aantekeningen bij deze presentatie kan downloaden.
This is the place to download the accompagnying notes of this talk.

Een gedachte over “Seth Godin: Tribes (met presentatie-notities)

  1. Goed verhaal van Seth.
    Zeker iets waar ik bij ons nieuwste initiatief over na aan het denken ben.

    Dank!

Reacties zijn gesloten.