Interim Marketing Manager,  Internet Marketing,  Internet Marketing Manager,  Internet Strategie

Impact van Online op je Merk en Ervaring

Internet werkt online conversie/verkoop, dat is al een paar keer aangetoond.

Wat opvallend genoeg een vraag voor veel mensen blijft is : wat is de impact van internet op je merk ? Respectievelijk : hoe ontvankelijk zijn mensen voor informatie over je merk ? Wat is hun beleving daarbij ?

Maar nu zijn er twee interessante onderzoeken gepubliceerd : een van de IAEE en een van Microsoft.

IAEE : Internet heeft impact op keuze voor merk en product
Het blijkt hoe meer jaren je online zit, hoe langer je gewend bent hoe internet werkt, des te meer de informatie van het internet impact op je heeft.
Wat de impact van online informatie is op merkbeleving wordt nu prachtig in beeld gebracht :

40% van alle Europeanen die online winkelen, zijn van gedachten veranderd over de aankoop van een merk na onderzoek op het internet. Voor Nederland, als meer ervaren surfland, ligt dit 4% hoger.

Dit geeft zeer duidelijk de kracht aan die sites hebben op het koopgedrag.

Een andere boodschap van het onderzoek : online shoppers zullen een grotere varieteit aan marketing boodschappen en informatie bronnen tot zich nemen om tot een aankoop beslissing te komen. Dit beinvloedt steeds meer hun merk- en productkeuze.


Opvallend vond ik dat meer dan de helft (59%) van de online shoppers de sites van bekende merken noemen als belangrijke informatiebronnen bij het zoeken naar of kiezen voor een bepaalde dienst of product.

Nog opvallender was dat zoekmachines (76%) nuttiger worden gezien dan persoonlijke aanbevelingen than personal recommendations (72%). Redelijk tegen-intuitief, die laatste. Zeker gezien de herontdekking van mond tot mond-reclame/buzz marketing in 2007.

Microsoft : Wanneer staan we open voor een merk ?

Dit onderzoek is gdaan in de UK, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen, Canada en Brazilie. Er waren 600 deelnemers in elk land, waarvan de leeftijd varieerde tussen de 16 and 54 jaar.

Dit onderzoek laat zien dat de meeste internet activiteit plaatsvindt in de ochtend, met een andere piek in de avond.
Het grootste deel neemt “communicatie” in beslag – formeel in het begin van de dag, meer informeel aan het einde van de dag.

’s Ochtends zijn we meer bezig met informatie te verzamelen, wat aan het einde van de dag wordt vervangen door behoefte aan entertainment.
Ook online transacties veranderen van karakter: betalen van rekeningen in de ochtend, naar betalen van online marktplaatsen en webshops aan het einde van de dag.

Onze gemoedstoestand varieert mee met deze activiteiten: ’s ochtends hebben we nog een “open mind” wat zijn dieptepunt bereikt tussen 4 en 6 uur ’s avonds.

Daarna worden we wat minder serieus en vervelen we ons, met een piek tussen 8 en 10 uur ’s avonds. Wat dan ook de tijd is voor meer entertainment en verstrooiing.

Dit alles heeft impact op onze ontvankelijkheid om boodschappen te krijgen.

Niet geheel vreemd, staan we bij verschillende activiteiten anders tegenover verschillende vormen van adverteren/marketing. Hiernaast is een overzicht wat de soort activiteit was, de mindset van mensen, de mate van openheid voor advertenties, welke soort advertentie meer aansluit op dat moment.

Bijvoorbeeld: als we creatief bezig zijn staan we het minst open voor advertenties, bij algemeen surfen het meest.

Als je de lijst hierboven doorneemt, herken je waarschijnlijk veel van je eigen gedrag.

Leuk om te zien is dat we in bijna geen enkele gemoedstoestand kijken naar banners – tenzij deze echt relevant zijn. Nog leuker is dat het erop lijkt dat adverteerders en merken veel meer moeten investeren om mensen echt bij een relevante of leuke boodschap te betrekken.

Kortom: merken worden beinvloed door de informatie die we krijgen. Daarbij moeten merken wel rekening houden met de timing en gemoedstoestand van bezoekers. Hoe relevanter en hoe meer mensen echt betrokken worden bij een merk, des te meer slaat een advertentie aan.

P.S. : Een uitstekende site om onderzoek bij te houden is van Peter Wiegman : mediaonderzoek.nl