Ik ben al een tijdje bezig met Cloud Computing. Maar tot nu toe werd hierover gesproken voor particulieren (Gmail, Google docs) of startups (alle infrastructuur i.v.m. de kosten). Maar waarom beperken tot deze bedrijven? Een goed punt: waarom niet al je IT eruit gooien en alles uit de Cloud halen ? Dat is in ieder geval de ernstige wens van een aantal bedrijven zoals Google, Microsoft, Amazon.com en Salesforce.com.

Bekijk de onderstaande video en maak mij nou eens duidelijk : waarom gebruikt je bedrijf niet veel meer apps uit de Cloud ? Het verbaast mij dat hier niet veel meer en intenser over wordt gesproken in Nederland. Zeker met alle problemen, bezuinigingen en beperkte ICT-tijd en -budgetten.

Ieder jaar lijkt het wel of Werner Vogels van Amazon.com hetzelfde gepassioneerde verhaal hierover staat te houden bij The Next Web Conference, maar : wanneer gaat hier nu echt iets mee gebeuren, marketeers ?

7 gedachten over “Cloud computing – waar blijven de bedrijven ?

  1. Hoewel de video gewoon een commercial is, laat het wel zien wat de voordelen kunnen (!) zijn. Om eerlijk te zijn, ik ben me ook niet altijd bewust wanneer ik nu in die cloud zit: G Docs gebruik ik zelf (vanwege het samenwerk-element – een ‘echte’ spreadsheet maak ik nog steeds op mijn pc). Onderdeel van cloud-computing is het inhuren van opslag-capaciteit (zoals Amazon’s S3) – je hebt een site (normale hosting) en je betaalt per GB opslag ‘in the cloud’. De online gebruiker ziet/weet/boeit dat dan niet – die wil alleen z’n data (foto’s, backup) terug kunnen halen.

    Dat het niet altijd goed gaat, zal niet verbazen: http://bit.ly/8S5ph – de CIO had slecht onderhandeld en niet echt begrepen wat het allemaal inhield – maar dat ie niet bij zijn eigen data kon, is dus wel een dimensie verder dan wanneer je eigen netwerk er (weer) een keer uitligt… En dat dit (http://bit.ly/9eOm7) niet je eigen servers zijn die plat gaan, maakt het leed voor je klanten niet kleiner…

    Aan de andere kant, we zijn inmiddels totaal afhankelijk van computers (en het web): als je je netwerk-beheer uitbesteedt, moet je ook maar afwachten wanneer ze tijd hebben (of een back up terug kunnen zetten). Daarnaast kunnen ook zij het weer hebben ge-offshored naar India. Dat dienen bedrijven die huiverig staan tegenover web-based applikaties wel in het achterhoofd te houden.

    “…wanneer gaat hier nu echt iets mee gebeuren, marketeers ?” – is dat een oproep aan je kollega’s om die webservice te gaan gebruiken – of moeten ze cloud-computing nu juist meer gaan marketen (onbekend maakt onbemind)?

  2. Prachtige voorbeelden weer Jacques. Wat dat betreft: ik ben meer dan eens enthousiast over nieuwe diensten en cloud computing is daar een van. Maar ik eis wel van de ICT-afdeling dat ze weten waar ze het over hebben. Als dit zo blijkt te zijn en bijv. cloud computing is niets: uitstekend, ik hou erover op. Ik mag toch hopen dat iemand die het tot CIO heeft geschopt weet waar hij/zij het over heeft !? Veel vaker krijg ik slappe argumenten, waardoor ik maar blijf aandringen.

    “Wanneer gaat hier nu echt iets mee gebeuren, marketeers?” – is een oproep aan marketeers om veel, Veel vaker gebruik te gaan maken van cloud computing. Zoals ik wel eerder heb betoogd (zie de link naar 2008 in het artikel hierboven) en zoals ik geregeld doe bij klanten: cloud computing kan grote barrieres die marketeers vaak ervaren op ICT-gebied, voor ze weghalen. Starten dus. Experimenteren. Falen, op je bek gaan. En dus precies weten waar je het wel en waar je het niet voor gaat gebruiken.

    Simpel voorbeeld: ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom een webbased CMS of CRM nu niet voor de meeste marketeers verre valt te prefereren. Implementatietijd is zeer gering, impact op budget en ICT is meestal zeer laag. Je kan het behoorlijk configureren, design aanpassen en veel fuctionaliteit is al zodanig ingebouwd, dat je het snel kan gebruiken. Wat is hier op tegen?

    Met deze vraag zal ik de komende maanden de bossen ingaan. Ben benieuwd of ik heldere antwoorden terugkrijg. Antwoorden die verder gaan dan: “maar het gaat om bedrijfsgevoelige informatie”. We’ll see.

  3. Het argument ‘bedrijfs-gevoelige informatie’ is natuurlijk ook betrekkelijk: zelfs bankrekeningen worden online geplunderd (al is het helaas maar al te waar dat banken er op beveiligings-gebied ook de kantjes van af lopen (http://3.ly/zjcs) – en dus niet als graadmeter kunnen dienen). En, eigen servers zijn ook gevoelig voor kraken (zowel in- als extern). Daarnaast, ik lees ook verhalen over IT-afdelingen die zelfs weigeren IE6.0 te upgraden – omdat anders op maat gemaakte applikaties niet meer (zouden) werken – als er nu een (1) beveiligings-lek is, dan is het IE6.0 wel – Google ‘support’ het niet eens meer (http://3.ly/zm7)).

    Wat ik wel afvraag: hoe flexibel zijn de online tools? Moet je je eigen werkwijze aanpassen of kun je zelf wijzigen (net gewerkt in G Docs spreadsheet: toch nog zeer beperkt hoor…) – dat zijn dan wel overwegingen… maar het kreeert ook weer werk voor specialisten: http://3.ly/48Sc

    Als CIO (“Career Is Over” :-)) dus inderdaad onderzoek doen – en niet beginnen met je meest gevoelige/kritische data over te zetten. Plus, je jurist eens goed laten kijken naar het kontrakt (al realiseren veel mensen ook niet dat aangekochte software nooit hun eigendom wordt – je koopt uitsluitend het gebruiksrecht).

    Interessant om te lezen wat voor ‘excusen’ je gaat krijgen – misschien handig om het in rapport-vorm te gieten en aan te bieden aan die cloud-mannen 🙂

  4. In aanvulling op de cloud-computert van de video en jouw oproep aan de marketeers: http://yoast.com/wordpress-salesforce/ – deze WP-plugin voegt je contact-form-entries meteen toe aan SF – ik weet niet wat er gebeurt met spam-junk, maar op zich is het een mooi voorbeeld van automatisering: je elimineert 2 of 3 stappen en kunt data meteen gebruiken.

    1. Erg handig, inderdaad. Ik heb het idee dat we dit soort mashups vaker gaan zien. Liefst vanuit welke applicatie je dan ook gebruikt. Bijvoorbeeld – gmail.

  5. om even niet aan te haken bij de discussie maar in te gaan op de vraag die gesteld wordt: een terechte. Maar, ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de markt wakker begint te worden hoor. Seminars of conferenties over cloud zitten ramvol, het lijkt wel social media. 😉 Echter, de vraag die je stelt eindig je met ‘marketeers’. Die weten het vast wel, maar die hebben er weinig invloed op. Dus ik zou eerder zeggen: wanneer gaan we er mee aan de slag, beste IT afdelingen en medewerkers van nederland?

    Maar waarom gebruiken veel bedrijven het nog niet? heeft een beetje met onze cultuur en IT geschiedenis te maken en zelfs met de crisis. Want om eerlijk te zijn: de meeste IT afdelingen zijn bang om hun invloed en grootte te verliezen en ze voelen ook al die druk van kostenbesparingen. Vergeet daarbij niet dat de meeste IT afdelingen een geschiedenis hebben die een beetje te maken lijkt te hebben met soort wij tegen hun. De IT afdeling doet en beslist en de gebruikers worden moeilijk of niet gehoord. een zeer sterk artikel met onderzoek hierover vind ik: http://www.readwriteweb.com/cloud/2010/05/is-it-showing-its-own-insecuri.php
    Daarnaast ligt het ook gewoon aan de organisatie zelf, want diep in hun hart willen de meeste gebruikers lekker de boel bij het oude laten en niet veranderen. Die zijn al blij dat ze het nu snappen, maar ook: als dingen efficienter en sneller worden zou er wel eens boven water kunnen komen dat sommige mensen niet zo nodig meer zijn 😉

    maar laat ik vooral niet te veel focussen op die factoren want gelukkig zie je nu heel veel IT managers wel klaar gaan zitten voor stappen richting cloud computing en die ook aan de slag willen. Zeer positief. En met de trends als het nieuwe werken waar veel gebruikers ook wel mee aan de slag willen zie je ook in het workforce positieve vooruitgang. Ik denk zelfs dat iedereen door de crisis weer een beetje wakker is geworden en slim en goed aan de slag wil.
    Dit jaar gaan we de ommekeer zien!

  6. Hai Bart,

    Mooi dat je goede ontwikkelingen ziet vanuit je eigen ervaring en bedrijf. Hoopvol.

    Ik kan mij exxtreem goed voorstellen dat ICT-afdelingen deze ontwikkelingen tegenhouden: steeds meer ligt de performance van een bedrijf in de handen van systemen en communicatie – dus dat moet een ICT-afdeling overeind houden. En dat doe je het gemakkelijkst als je zo min mogelijk afwijkingen hebt van de regel. Zoveel mogelijk de standaard aanhouden. Al was het maar omdat veel software- en hardware leveranciers je dan nog wat support kunnen/willen geven.

    Combineer het teveel of met nieuwe/andere dingen en je hebt de problemen. En niets is dodelijker voor een ICT-afdeling die aan de top moeten verkondigen: “nee, wij weten het ook niet”. Daar ga je dan. Jacques geeft hierboven een mooi voorbeeld van een ICT-manager die te enthousiast meeging met cloud computing, waardoor hij en het bedrijf ernstig benadeeld werden. Daar ga je met je goede gedrag.

    Bas gaf ook al in een van de comments bij mijn “Lessons Learned”-post aan, dat ICT zelf vaak ook anders wil. Maar niet kan of mag. Ik leg mede daarom een zware verantwoordelijkheid voor het uitblijven van deze ontwikkeling bij de top van elk bedrijf. Zij leunen teveel op hun ICT-afdeling, zonder dat ze zelf begrijpen hoe zaken in elkaar steken. Gevolg: focus is op control, niet op ontwikkeling/innovatie.

Reacties zijn gesloten.