Internet Marketing,  Trends en Innovatie

De verkoper dwars door het computerscherm

Internet is plat. Platter dan plat.
Tenminste, tot voor kort.

Laat mij het kort uitleggen : tot voor kort was iets doen op het internet een enorm gevecht in beperking : de techniek van het site-maken stond niet veel toe. Maar dat was niets in vergelijking met de weinige bits die je door een modem heen kon krijgen.

Dus onstond er een industrie, die het maximale uit dat koperdraadje probeerde te trekken. De Meesters in de Beperking.

Dus waren websites zo plat mogelijk. Stokstijf & doodstil.

Pas sinds een jaar of drie is er een kentering te zien : video, audio, bewegende beelden en bewegende sites – het kan door de vordering in techniek aan de aanbodkant en door de brede acceptatie van breedband aan de vraagkant.

Nu krijgen werelden als Second Life veel aandacht, is YouTube een voorloper van de internet-TV die binnen een paar jaar de normale TV vervangt en is internetbellen in zeer korte tijd zo’n grote hit.

Wat dit zo leuk maakt, is dat de oude, fysieke wereld en de platter-dan-platte-wereld in snel tempo naar elkaar aan het groeien zijn. Wat dit gaat betekenen is dat het over niet al te lange tijd normaal wordt dat de mens achter de site meer zichtbaar wordt.

En niet alleen met een bandje met geluid of een filmpje.

Nee, hij biedt u aan direct met hem te chatten. Of dat hij u helpt met het invullen van een lastig deel van de vragen op zijn site. Of hij gaat uitgebreid een gesprek met u aan, waarbij u hem kan zien en hij dingen laat zien, die nog nergens op zijn site te vinden zijn.

Dat betekent dat internet steeds minder een apart kanaal blijft, maar zich steeds meer gaat verweven met andere kanalen en dus met andere manieren van communiceren. Het callcenter wordt, als je hier voor kiest, levende, zichtbare dames die je graag willen helpen en die toevallig zitten en een koptelefoontje op hebben.

Met voordelen en nadelen : Prettig als je gewoon een mens wilt spreken op een makkelijke manier, wanneer jij dit wilt. Vreselijk als die vervelende TV-verkopers ineens dwars door je computerscherm kunnen breken, terwijl je anoniem wenste te surfen.