Internet Marketing Manager

Google: haar cultuur, filosofie en klantinformatie

Google privacyIk heb een presentatie gehouden bij een event van Amgate, een van de meest miskende bedrijven in Nederland.  Het herbergt innovatieve producten als Bartrack, Pluk en producten van Amgate zelf. Je zou zeggen: dit bedrijf staat standaard op Eday, NextWeb en MobileMonday. Maar nee. Sinds 1996 geven er de voorkeur aan om hun klanten het bewijs te laten leveren dat ze meer dan okay zijn. Vandaar dat hun referentielijst zo interessant is.

Event : “Wie ben jij ?”

Amgate maakt veel mobiele- en web toepassingen, waardoor ze zeer regelmatig aanlopen tegen de problematiek van het managen van klantinformatie. Vandaar dat het thema van de bijeenkomst was : “Hallo, Wie ben jij ?”. Ik zal binnenkort over de andere sprekers van dit event een post schrijven.

Het voordeel van een presentatie houden

Mijn bijdrage was om Google als voorbeeld te nemen als een bedrijf dat op een bijzondere manier omgaat met klantinformatie.

Toen ik gevraagd werd om dit te doen, had ik het idee dat dit niet al te moeilijk moest zijn : ik volg Google al zo’n 11 jaar, had al een aantal keer over ze geblogd, dus ik wist zeker wel hoe het bedrijf in elkaar zat. Maar toen bleek al snel wat er gebeurt,als je je echt focust op een onderwerp: ineens begon ik allerlei zaken over Google te ontdekken, die ik niet eerder wist. En die het bedrijf alleen maar nog meer interessant maakte in mijn ogen.

(Kijk bijvoorbeeld voor de grap naar : www.google.org voor een idee van de groene initiatieven van het bedrijf; of hoe ze Google Chrome hebben geïntroduceerd met een stripverhaal, project Virgle, de Seven Marketing Principles of Google , “All For Good” ter ondersteuning van goede doelen, TipJar dat tips verzamelt om geld te besparen en dat er een film “MasterPlan” gemaakt is over het teveel aan macht van het bedrijf, etc, etc).

Het nadeel was natuurlijk dat dit mij verder en verder wegbracht van het verhaal wat ik wilde houden. Het grote voordeel was dat ik nog meer heb geleerd van het bedrijf, hoe het denkt en handelt en hoe ze kijken tegen hun eigen marketing. En wat de impact van dit alles op het internet.

Google houdt zich in

Een van de meest bijzondere dingen vind ik nu dat Google zich zo enorm weet in te houden met al die enorm sensitieve informatie die ze nu al 11 jaar vergaren. Ik vind het daarom ook niet vreemd dat steeds meer mensen zich daar zorgen om beginnen te maken. Dat ze desondanks ons, de “user”, consequent op de eerste plaats zetten, want “all else will follow”, is een knappe prestatie. Een die marketeers, die zich toch altijd om de user moeten bekommeren, zeker moet inspireren.

De presentatie in sheets en…audio

Het nadeel van SlideShare-presentaties is dat de oorspronkelijke tekst er niet meer bijstaat. In mijn geval helemaal: ik probeer in navolging van PresentationZen zoveel mogelijk teksten op mijn sheets te vermijden. Voor jou, de lezer van dit blog, heb ik er alsnog wat tekst bijgezet. Maar daarnaast heb ik een experiment gedaan om geluid onder de sheets te zetten. Je kan dus nu de hele presentatie die ik bij Amgate heb gegeven precies volgen. Je start de audio door de wit/gele “start”-knop te drukken.

Dan weet je ook ineens hoe ik klink 😉

Eén reactie