Zoals je kan lezen komt een ander internet op gang. Op woensdag 27 Februari organiseerde ik met Digital Wednesday bijvoorbeeld “We Fucked Up The Internet”. Het verhaal van Public Spaces en andere voorbeelden kwamen langs. Een zaal van 200+ mensen werd duidelijk: verbeter het web – of anders! Dat vraagt om een Top-10 Na alle voorbeelden hoe het niet moet, kwamen natuurlijk de vragen: hoe dan wel? En wat kan ik er persoonlijk aan doen? Daarom heb ik 10 punten gemaakt om mensen die hier nieuw mee zijn rustig te laten beginnen. (Heb je meer suggesties? Plaats ze in de comments (graag onder deze post)). 1. Chat-apps: Gebruik vaker email…
-
-
Maak online beter: betaal er voor
Zoals je al eerder kon lezen, is een ander model van het internet nodig. Één van de dingen die we daarvoor kunnen doen, is : betalen voor wat je gebruikt. Je hoort het goed, nadat het Internet decennia gelijk stond met Gratis, is het nu tijd voor verandering: we gaan betalen voor content, voor apps, voor functionaliteiten, voor wat dan ook – want daarmee halen we de controle terug. Terug naar een basis element van het maatschappelijk verkeer: jij biedt iets van waarde, ik betaal hiervoor. En als ik er niet voor betaal, dan krijg ik niets – en jij neemt niets van mij af. Zo voorkom je dat je niet…
-
Het veranderende internet – update
Bijna een jaar na de Keukentafel-sessie over een ander Internet is er genoeg reden voor een update: De Politiek ontwaakt verder Facebook- (en andere) schandalen beheersen het nieuws, waardoor privacy en issues met data bij steeds meer mensen bekend wordt. Ook de politiek blijft doorgaan: Na de AVG komt dit jaar de e-privacy verordening. Zelfs in de USA is men bezig over AVG-achtige wetgeving. Er is nu een beweging om alternatieven te vinden voor het huidige model van het internet. Dat gaat van historici, naar politici, van bloggers, naar publieken, web– en social media bureaus. En zelfs de FT en The Economist (“Data workers of the world, unite”). Initiatieven voor verandering Sir Berners-Lee komt met Solid – zijn initiatief om…
-
We zijn te vroeg gestopt met bloggen
Bloggen. Dat deden we vroeger – het was de manier om je gedachten een stem te geven. Zeker toen Social Media nog niet bestond, was dit een goede manier om wat te vertellen. Ik begon ermee in 1999 en het was een kleine thuis-industrie in de jaren daarna: allemaal enthousiastelingen en experts deden hun best om het eerst, het best, het mooist dingen te beschrijven die we zagen, wisten en meemaakten: welke tools/ideeën/foefjes werkten voor conversie, hoe je een YouTube video slim kon embedden in je site – dat soort werkt. Later ontstonden grote blogs, die meerdere artikelen per dag uitspuugden van diverse schrijvers : Marketingfacts, Frankwatching, nu.nl.Nu had je…






