Trends en Innovatie

Waar een web is, is een weg

We hebben iets met platgetreden paden :
Het is prettiger, gemakkelijker lopen: je auto zakt niet weg in de modder, de weg wordt onderhouden en het is de gemakkelijkste manier om van A naar B te gaan.
Dat werkt al een tijdje – archeologen vinden vaak onder autowegen resten van Romeinse wegen, die weer voortborduren op Keltische/Germaanse wegen. Wegen zijn verslavend.

Dat heeft niet alleen te maken met het succes van de weg. Het is prettig dat goederen sneller en veiliger je goederen van Stad A naar Stad B gaan. Maar de weg wordt een opstap voor andere,nieuwe functies: mensen gaan goederen van verder weg halen, bedenken nieuwe concepten zoals : buslijnen, wegrestaurants, bedrijvenparken, etc.

Dit kan je doortrekken naar spoor- en waterwegen, maar ook naar electriciteitsnetwerken: we kregen zo eerst electriciteit voor licht in huis, daarna kwamen huishoudelijke apparaten die gebruik maakten van de electriciteit. Een van die apparaten is de computer. Gevolgd door telefoonnetwerken, die ook steeds meer mogelijkheden kregen, waardoor we nu niet alleen spraak in huis hebben, maar ook dataverkeer, audio en video.
En elke toevoeging aan het netwerk zorgt voor meer welvaart, groei en innovatie.

Leuk dat dit zo is en het is fijn voor de plaatselijke economie.
Wat betekent de impact van een wereldomvattend netwerk met veel functies dat we kennen als internet ? (het kaartje is een verbeelding van internet traffic in 2005)

Dit is niets anders dan een kaart van een nieuw soort wegen. Informatie gaat over en weer. Hierbovenop kan je nieuwe functies bouwen, die net zo waardevol zijn als de oude tankstations. Een groot voordeel van deze nieuwe wegen is dat het bouwen razendsnel gaat. En zo lang een dienst of product digitaal te maken is, kan je het over deze weg vervoeren.

Misschien is dit een goede hint aan hulporganisaties : bouw als de wiedeweerga een paar “wegen” naar derde wereld landen !
En voor wie denkt dat zijn of haar eigen baan niet op het spel staat : de weg naar India en China staat hier niet of nauwelijks op. Kon ook niet zo snel een plaat ervan vinden.

Maar vertrouw erop : het is een vierdubbelbaans weg en er staan nu al files.