Netwerken en Samenwerking,  Nieuwe Concepten

Team buying: terugkeer via sociale netwerken?

Een leuk aspect van de tweede internetgolf, is dat business ideeën uit de eerste golf een tweede leven kregen. Dat geldt bijna voor alle ideeën (behalve de echt krankjorem concepten), maar een blijft tot nu toe op de achtergrond: groep kopen.

Het idee is eenvoudig: de gemiddelde prijs van een artikel zakt, als je er meer van koopt. Groepskorting, zeg maar. Populair gemaakt in Europa door de site Letsbuyit.com. Toen deze site ten onder ging, is ook het idee in de kast gezet. In ieder geval: voor particulieren. Want B2B werken veel bedrijven samen om gezamenlijk in te kopen. En dat gaat goed.

Maar er is hoop: LetsBuyIt heeft nieuwe Franse eigenaren, die op hun blog aangeven dit jaar weer te gaan beginnen.

Ook in China is er een nieuwe vorm ontstaan, daar tuangou genaamd. Het verschil met het oude model is dat groepen kopers elkaar online vinden en uiteindelijk offline gezamenlijk naar een winkel gaan. Er zijn diverse intermediairs die bij dit proces helpen.
In de winkel staan (als het goed is) de afgesproken spullen klaar met de online besproken korting. Een iets andere versie is een vorm van flashmobbing, waarbij een groep van 10 mensen net zolang gezamenlijk met een winkel blijven onderhandelen, totdat de buit binnen is.

Nieuwe initiatieven zijn : Crowdsprout (in beta), Saveupwards, Swarmbuy (beta), Eswarm (beta)

Opvallend aan dit nieuws is niet, dat er groep enthousiastelingen dit business idee opnieuw proberen. Wat ik vooral opvallend vind, is hoe moeilijk een duidelijk voordeel tot realisatie komt.

Want dit is toch Web2.0? : samenwerken, sociale netwerken, communities, you name it. De ideale omgeving dus om iets gezamenlijk te ondernemen. Zoals dingen kopen, onderhandelen, geïnteresseerde kopers vinden, etc, etc. Maar je hoort er niet over. Ik heb nog geen Hyves– of Facebook app gezien dat hier op inspeelt.

En toch….als je je oor te luisteren legt, dan zijn er plenty online fora te vinden waar mensen zijn, die een gezamenlijke belangstelling hebben. Bijvoorbeeld ZZP’ers die op zoek zijn naar een goedkope beamer, HarleyDavidson fans die een bepaalde uitlaat willen kopen of mensen die een Iphone willen kopen. Dan zie je dat het heel simpel en praktisch gaat: mensen kennen elkaar, verzamelen het geld en een van hen stapt met een grote bestelling naar een winkel.

Moet dit simpeler, eenvoudiger, beter kunnen ? Yup, zeker weten. Het is wachten op een app die dit proces van netwerken vereenvoudigt, versterkt en verbeterd en klaar is kees. Maar tot die tijd werken sociale netwerken uitstekend samen. Ik kan er haast niet op wachten.

Wie wil samen een Wii Fit kopen? ;-D

(Edit: Aii..net klaar met dit stuk, loop ik tegen “Social Shopping” sites. Iets ander concept, veel met recommendaties, wish lists e.d.. Maar het zit te dicht tegen Group Buying aan. Ik duik hier dieper in. In de tussentijd is het nog wachten op een echte group buying site!)

Eén reactie

  • Bas van de Haterd

    Op Thinktomorrow in België was ook een organisatie uit Israel die hier mee bezig was. Die gaven je ook een incentive om dus meer mensen te stimuleren mee te doen, immers, dan werd het goedkoper.