Chromebooks – computers met een Google OS in de Cloud zijn maandag geintroduceerd bij een Google Conference. De eerste signalen over Chrome books waren al te horen in November 2009 en nu zijn ze er: computers met een browser en internet toegang als uitgangspunt, niet als toevoeging. Met als voordelen:

  • Die binnen 8 seconden aan staan (vergelijk met de iPad) en
  • Die overal waar je internet toegang hebt, opereren.
  • Batterijen houden het 8 uur uit
  • Die automatische zichzelf updaten via het web
  • Geen virus bescherming nodig hebben
  • Een sandbox-omgeving hebben, waardoor problemen in het ene deel van de computer niet de performance van het andere deel kunnen aantasten
  • Geen programma’s die je moet aanschaffen en updaten
  • En waar je je gegevens op het internet opslaat

Dit klinkt gaaf en de iPad heeft voor veel mensen het idee van een Chromebook al begrijpbaar gemaakt. Natuurlijk zijn er ook nadelen, zoals de problemen bij Amazon met hun cloud duidelijk hebben gemaakt. Maar de voordelen zijn wel erg interessant voor consumenten en voor bedrijven en opleiders.

Twee videos ter introductie : voor consumenten (de eerste) en bedrijven (de tweede – die nog meer voordelen van chromebooks aangeeft, overigens).
Opvallend voor marketeers: het grote verschil in “huisstijl” tussen de twee films – het maakt voor mij duidelijk dat Google nog niet echt een marketing powerhouse is. Het lijken wel twee verschillende producten.


2 gedachten over “Google Chromebooks

  1. Interessante ontwikkeling – revival van de thin-client/dumb-terminal – op termijn kun je dan denken aan ‘weggooi-lap- en desktops’: geen reparaties meer.
    Ben nog wel huiverig voor het cloud-computen: als de verbinding plat gaat, kun je niet meer bij je data – tenzij je een desktop-pc hebt die al die bestanden kan binnenhalen en dan ook bewerken? En, hoe snel heb je je data terug (of niet: http://qr.net/b2vc) mocht het een keer echt fout gaan?
    Die filmpjes lijken inderdaad van verschillende bedrijven: voor zover ik weet maakt elke Google- afdeling zijn eigen videos…
    Wat ik overigens mis – een duidelijke Chromebook-branding: logo of naam. Ze hebben het alleen over Chrome: is dat nu de browser, het OS of zo’n Chromebook?

    1. Het is altijd goed om op te passen met cloud computing. Zou mij niet verbazen als er applicaties/bedrijven komen die plaatselijk een backup maken van je cloud content. Voor het geval dat.  

      De “outage” bij Amazon was bijzonder en bijzonder pijnlijk – maar te verwachten. Vervolgens ging Blogger van Google ook down en waren ook hier data verloren. De geleerde lessen zullen bepalen of cloud computing inderdaad zo zakelijk/professioneel te gebruiken gaat worden, als ik hoop.

      Ik weet dat veel Google afdelingen vrijwel zelfstandig werken, ja. Denk alleen al aan de verwarring dat Google 2 OS-en in huis heeft: Chrome en Android. 

      En wat je zegt over Chromebook: kan ik mij helemaal voorstellen. Het laat duidelijk zien dat Google een ingenieursomgeving is en niet een marketing omgeving.

Reacties zijn gesloten.