“Angry Birds” is een mobiele game-app, die de mobiele wereld in korte tijd heeft veroverd. Het wordt gemaakt door een klein Fins bedrijf Rovio.

Het centrale thema is dat varkens de eieren hebben gestolen en dat veroorzaakte Angry Birds. Ja, ik weet het : als je het spel nooit gespeeld hebt, dan klinkt het te infantiel voor woorden. Maar het is leuk, je moet er over nadenken, het vraagt creativiteit en doorzettingsvermogen en je kan het een paar minuten spelen of een paar uur. De ideale ingredienten voor een verslavend spelletje, dat verrassend genoeg niet gaat vervelen.

Het is nu beschikbaar op het iPhone-platform en via Android. De app voor de iPhone kost geld, bij Android is de app gratis, maar heeft kleine advertenties, die voor de inkomsten zorgen.

Tot voor kort werd er vanuit het iPhone-kamp wat lacherig gedaan over de Android market: het bleek namelijk dat er veel minder mensen betaalde apps kochten dan in de App store. Het bewijs dat het beter was voor ontwikkelaars om niet voor het Android platform te ontwikkelen.

Tot het nieuws via de onderstaande video uitlekte: de Android app van Angry Birds levert veel meer op dan de iPhone-app! De advertenties brengen een continue stroom van inkomsten binnen, in tegenstelling tot de advertentie-vrije iPhone app. Iets wat waarschijnlijk erg interessant is voor ontwikkelaars. Zeker als je het combineert met het gegeven dat Android het grootste mobiele operating system is in de USA (of in 2011 wordt).

De rest van de video is ook aardig – het geeft bijvoorbeeld aan hoeveel mensen de game gespeeld hebben, waar Rovio op let bij het maken van het game etc, etc. Aardige informatie als je zelf een app op de markt wilt brengen. En ondanks het speelse karakter van de app: interessant voor elke (toekomstige) mobile marketeer, die wil weten wat succesfactoren zijn om te slagen.

Een gedachte over “Angry birds : meer omzet door advertenties

  1. Interessant (niet dat spel…) – ze zouden in Apple Store een split test moeten doen: betalen of versie met advertenties – ik denk dat die laatste ruimschoots wint – en kennelijk levert het de makers nog meer op ook….
    Enigszins ‘vaag’: hij zegt dan wel dat je moet opvallen in die stores, maar niet hoe je dat dan doet: impliciet, door een goede app te maken (wat dan dan ook inhoudt, want het lijkt me dat je dat nauwelijks van te voren kunt inschatten) of door promotie? En hoe ziet die er dan (anders dan de rest) uit?

Reacties zijn gesloten.