Internet Marketing Manager

Internet marketeers : vreemde vogels

Internet marketeers zijn een vreemd stel bij elkaar. Dat kan voor henzelf boeiend zijn, maar voor toekomstige werkgevers is het erg lastig zijn om een goede keuze te maken uit mensen van zo divers pluimage.

Dat is niet zo heel vreemd : de relatieve jonge leeftijd van het vak internet marketing is de belangrijkste oorzaak. Want het bestaat nog maar net. Eigenlijk zie dat pas vanaf 2003, 2004 internet marketing een beetje algemeen geaccepteerd wordt in Nederland. Sinds 2007 bestaan er een paar goede opleidingen voor internet marketeers.

Internet marketeers zijn niet standaard

Dat betekent maar een ding: een internet marketeer kan nog niet uniform, standaard zijn. Het zijn mensen die dit vak gekozen hebben door toeval, puur plezier, ze “zijn er toevallig ingerold” (hoevaak ik dat niet gehoord heb…) of omdat ze de enige waren in het bedrijf die de combinatie ICT en Marketing leuk vonden, wat zo typisch is voor internet marketing.

En dat betekent dat ik de afgelopen jaren erg veel diverse mensen ben tegengekomen: een ex-voetballer, die eigenlijk designer was geworden, maar nu (technisch) internet mens/marketeer. Een jonge ondernemer, die internet leuk vond, een baan zocht en internet marketeer/techneut werd. Een ICT-manager, die voor de helft marketeer bleek te zijn en nu leiding geeft aan een hyper-design bureau. Een chemicus, die consultant marketing was geworden en vervolgens internet marketing doet. Een ondernemer die een online reisbureau begon en nu eigenaar is van een van de grootste zoekmachine marketing bureaus van Nederland. Een journalist, die nu microbloggen promoot en daarnaast internet communities maakt. En ja: een marketeer die interesse had in ICT en die langzamerhand omvormde tot internet marketeer. Dat maakt dit vak voor mij zo boeiend: ik kom altijd weer interessante mensen tegen.

Maar wat moet je doen als je marketing manager bent die voor het eerst een internet marketeer moet hebben? Hoe weet je of je de juiste internet marketeer hebt?


Ik heb van dichtbij ervaren dat dit voor hoofdbrekens zorgt.

Profiel van de vreemde vogel

Als je het goed doet, probeer je eerst te bedenken wat de internet marketeer voor jouw bedrijf zal doen. Het profiel dat je dan krijgt heeft nog een redelijk beperkt karakter. Dat schrijf je netjes op. Daarna ga je bedenken wat ze gaat doen in de nabije toekomst en dan drijft het profiel weer alle kanten op. Je kan het de managers van Nederland niet kwalijk nemen dat ze vaak maar iemand nemen, die internet marketing wel aardig vindt en het erbij kan doen. Dat hierdoor de groei van internet marketing maar heel langzaam gaat, nemen ze op de koop toe.

Het is daarom goed om zelf eerst te weten wat internet marketing inhoudt en wat het kan inhouden voor je bedrijf. Laten we eerlijk zijn: als je manager bent van een afdeling en je weet zelf niet wat iemand doet of gaat doen: dat is vragen om moeilijkheden.

Fluit iemand altijd hetzelfde lied….

En internet marketing zal de komende tijd toch wel een mix vragen van : wat je vandaag nodig hebt en wat (over) morgen. Daar moet wel uit te komen zijn. Je weet ongetwijfeld dat er een punt gaat komen dat je niet langer meer alleen maar leads via zoekmachine marketing wilt doen. Dan komt er een punt dat je je website echt goed wilt aanpakken, bijvoorbeeld. Of dat je zoveel online verkopen krijgt, dat er spanning komt op je andere verkoopkanalen.

Ik kan nu onmogelijk alle tips voor je geven, waardoor je de juiste internet marketeer kan vinden. Het is nu al een te breed gebied geworden, zeg zelf: van designers, interaction designers, webschrijvers, internet programmeurs, SEO-specialisten, site bouwers, affiliate marketeers, analytics-mensen, conversie specialisten, bloggers, internet community bouwers, sociale netwerk-rakkers tot PR 2.0 mensen. Met wel/geen ervaring op Strategisch, Tactisch of Operationeel gebied.

Een paar korte tips: iemands achtergrond en ervaring is natuurlijk van groot belang: hieraan zie je of iemand echt internet marketing onder de nagels heeft, het echt leuk vindt of dat het maar gewoon een trucje is. En of iemand de doelen op korte termijn snel gaat halen of dat er veel learning-on-the-job moet zijn. Ook kennis en ervaring met de basis begrippen van marketing zijn prettig – want dat is toch het vak waar de meeste raakvlakken mee zijn.

Internet marketing zal de komende jaren laveren tussen verschillende afdelingen door, vooral Marketing en ICT. Dan is het handig om iemand te hebben die aan beide afdelingen kan uitleggen wat er allemaal voor moois gaat gebeuren. Een Great Communicator is geen overbodige luxe – bruggen bouwen is een belangrijke eigenschap, zeker in grotere bedrijven.

…of heeft ze nog meer noten op haar zang?

Als laatste en waarschijnlijk belangrijkste, vooral in zo’n veranderend gebied: wat voor mentaliteit heeft iemand ? Heeft iemand een geweldige passie voor het internet en internet marketing ? Wil hij/zij ales leren wat er te leren valt en wil ze zich verbreden? Vind hij het leuk om te experimenteren, te veranderen ?

“De” internet marketeer als profiel blijft nog wel even in beweging, net als het onderliggende vak. Kies als je er helemaal niet meer uitkomt, iemand die de klus kan klaren en die gezellig is om mee te werken. (een interimmer inhuren kan natuurlijk ook 😉 ). En misschien een prettige verrassing: het is een gebied, waar tot nu toe saaie en voorspelbare mensen zich nog niet hebben laten zien – alleen al daarom een goede reden om hard op zoek te gaan naar je nieuwe internet marketeer – succes met de jacht op de vreemde en leuke vogels.

4 reacties

  • Ewout Wolff

    Hai Marcel, hartelijk dank voor het compliment dat je naar aanleiding van dit stuk een leuk stuk erover schrijft.

    Dat je nog maar lang een vreemde vogel mag zijn! 😉

  • Ed Sander

    “De” Internet Marketeer bestaat inderdaad in feite niet, maar het profiel van een goede Internet Marketeer lijkt naar mijn mening het meest op een direct marketeer die zich heeft gespecialiseerd in digitale media. Een Internet Marketeer is iemand die de ‘wetten’ van DM kent en online weet hoe hij klanten dient te werven, vast te houden en hun klantwaarde kan vergroten.

    Ed

  • Ewout Wolff

    Hi Ed, ik ben het helemaal met je eens. “Internet marketing = Direct Marketing” staat aan t begin van mijn opleiding Internet Marketing. Misschien verklaart dit (deels) ook waarom zo weinig marketeers overgaan naar internet marketing – ze zijn niet ingevoerd in de regels van direct marketing.

    Misschien hebben we gewoon veel, heel veel Vreemde Vogels nodig om internet marketing een succes te maken. Het is dan wel een bewerkelijke manier, dat wel.