Interim Marketing Manager,  Internet Marketing Manager,  Marketing Budget,  Netwerken en Samenwerking

Hoe combineer je online marketing met een traditionele marketing afdeling ?

Een paar dagen geleden publiceerde ik een artikel op Marketingfacts over de samenwerking tussen online marketeers en traditionele marketeers.

Het is het langste artikel wat ik daar ooit heb geschreven en ik was blij dat de admins mij niet verplichtten om het in te korten. ;-D

Het gaat over hoe je online marketeers kan combineren met een traditionele marketing afdeling. Waarschijnlijk is je eerste reactie dat dat wel mee moet vallen. Er zijn wel vaker “vreemde” eenden in de marketing-bijt, die daar toch goed gedijen. Denk aan : marktonderzoek, database-marketing, analyse, communicatie, etc, etc.

Maar om verschillende redenen blijkt dit moeilijk te gaan :
Positie in de organisatie (online ligt vaak tussen marketing en ICT in),
Techniek, (noodzaak voor online, allergie voor offline),
Snelle veranderingen (gewone marketeers kunnen zelfs niet bijblijven),
Meten=weten (een must voor online, vaak lastig voor offline),
Mens & Cultuur (andere marketing, andere marketeers)

Mijn oplossingen zijn kortgezegd :

*Bevestig het belang van beide groepen – niemand werkt lekker als underdog, wederzijds respect is beter voor kennisoverdracht.

*Geef de leiding over online marketing aan iemand met kennis van zaken – voorkomt de grootste ongelukken en ergernissen

* Maak duidelijke afspraken over targets voor beide groepen – helpt alleen al om verantwoordelijkheden beter in kaart te brengen en zorgt ervoor dat men elkaars prestaties beter kan vergelijken

* Maak beide groepen bewust van elkaars vakgebied – het snelst leer je van elkaar en het zorgt ervoor dat de barrieres naar beneden komen

* Laat beide groepen samenwerken in 1 project – de toekomst is immers multimediaal en ook vergroot het onderlinge begrip

Ik heb via Marketingfacts nog niet veel reacties gekregen van “traditionele” marketing managers, die steeds meer met deze realiteit moeten leven.
Waarschijnlijk omdat nog niet veel afdelingen er al mee geconfronteerd zijn – of het probleem tot nu toe ge outsourced hebben, bij reclame/mediaubureaus, bijvoorbeeld.

Want het baart mij wel zorgen : Ik schreef al eerder over het gebrek aan online marketeers. Met hun komst zijn de problemen nog niet opgelost. En dan heb ik het nog niet eens over de techniek….een andere keer maar.

Je moet namelijk niet de indruk krijgen dat ik alleen maar op zoek ben naar problemen – ik ben slechts parttime consultant ;-D