Interim Marketing Manager,  Internet Marketing Manager

Handboek internet marketeer – tip 1

Nu steeds meer internet marketeers de bedrijven van Nederland bevolken, werd het tijd voor een handboek internet marketeer. Het blog van Onedaycompany was bereid om wat ruimte vrij te maken voor tips uit dit handige boekje.

Tip 1 : Maak vrede tussen Marketing en ICT

Hoe je het wendt of keert : de internet marketeer staat tussen minimaal twee afdelingen in: ICT en Marketing. Marketing is de meest logische plek voor de internet marketeer, maar zonder ICT begint hij niets. Hij zal dus altijd rekening moeten houden met de verschillen tussen de twee afdelingen. En die zijn niet gering: beide afdelingen hebben een traditie opgebouwd om niet makkelijk met elkaar om te gaan. Over en weer beschuldigen ze elkaar ervan niet te begrijpen wat de ander doet:

  • Marketing stelt zich op het standpunt dat zij de “business” vertegenwoordigt en dat ICT haar moet ondersteunen en niet andersom. ICT wil best wel ondersteunen, maar vraagt dan wel om een helder plan waar die ondersteuning voor nodig is. Respectievelijk : ICT krijgt van de leiding door dat Sales en de Operatie de werkelijke business zijn en niet Marketing.
  • ICT heeft een erg gestructureerde planning en een nog gestructureerde proces, waarop geen inbreuk gemaakt mag worden en waarbij verandering alleen mogelijk is met een erg goed argument. Marketing heeft een Marketing kalender, die op ieder moment kan worden omgegooid bij een goede ingeving van een manager of directeur, heeft niet een duidelijk proces en leeft bij verandering van de markt, de concurrent of marketing manager.
  • ICT verlangt van marketeers dat zij voor nieuwe aanvragen het liefst Prince II begrijpen, dan wel een business plan opstellen, waarin duidelijk meetbare resultaten zichtbaar zijn van de aanvraag. Marketing wil de vrijheid hebben om te kunnen experimenteren, koerst voor een groot deel op buikgevoel en ziet niet in waarom creativiteit meetbaar gemaakt moet worden.
  • In een metafoor gezet : ICT ziet zichzelf als een bouwer van een huis, waarbij het goed in de gaten moet houden dat eerst het beton gestort wordt en daarna pas de tegels gevoegd worden. Marketing ziet het huis meer als een IKEA-meubel, die redelijk eenvoudig in elkaar te zetten is en die snel aangepast kan worden met een andere kleur, een andere deur of een bijzettafel.
  • Wat beide afdelingen gemeen hebben, is dat ze elkaar maar moeilijk begrijpen – hoewel ze soms het tegendeel beweren. En daar ligt de sleutel voor de internet marketeer.

De sleutel : uitleggen en vertrouwen kweken

De internet marketeer heeft een combinatie nodig van Marketing en ICT. Omdat je beide werelden begrijpt, kan je voor je werk de ideale brugfunctie tussen de twee zijn. Dat kan je vooral doen door beide werelden over en weer uit te leggen. En de voordelen van de manier van kijken van de ander duidelijk te maken. Zo je wilt : je kan als relatietherapeut aan de slag.

Daarmee maak je direct een opening voor je eigen werk : ICT bewondert internet marketeers als ze weten waar ze het over hebben en zelfs ICT voorbij gaan met hun kennis over ICT, CMS-en, releases, statistieken en de meetbaarheid van hun activiteiten. Marketing bewondert de internet marketeer omdat deze de combinatie weet te maken van creativiteit en sales (via conversie) en tegelijkertijd extreem flexibel kan zijn op (delen van) de website.

Als je hiermee wat credits gehaald hebt, kan je ook wat verandering gaan veroorzaken – waardoor ICT wat minder rigide wordt of toe gaat geven dat ze het ook niet alle laatste internet ontwikkelingen volgen en jou steeds meer aan het roer laat staan. En waardoor marketing je minder als ondersteuner gaat zien en meer als een volwaardige marketeer, die accountable is voor zijn activiteiten, meetbaar is in zijn resultaten en desondanks een volbloed marketeer is.

Tenslotte…

Het handboek beseft zich goed, dat dit een lastig probleem is voor de internet marketeer, wat niet zomaar op een blauwe namiddag is op te lossen. Het werk van een opkomende afdeling gaat niet over rozen. In de volgende tips komen daarom concrete voorbeelden hoe de bovenstaande samenwerking te verbeteren. Tot die tijd : hou je haaks en kom met eigen suggesties hoe je dit probleem kan aanpakken.