Internet Marketing Manager

De Wetten van Aandacht van Steve Rubel

The Next Web Conference 2011 is weer voorbij – 3 goede dagen, waarbij ik flink veel inhoud, inspiratie en plezier heb gehad. Wat mij betreft: de beste TheNextWeb, die ik heb meegemaakt.

Een van de inhoudelijke sprekers die mij erg aanspraken, was Steven Rubel. Ik volgde hem al een tijd op Twitter, waar hij namens PR bureau Edelman goede en realistische informatie geeft over o.a. Social Media.

Tweets zijn als natte sneeuw geworden

In de bijgaande presentatie maakt hij een goede combinatie van onderzoek dat door Edelman is gedaan met hun TrustBarometer. Tegelijkertijd heeft hij hierbij bijzondere aandacht voor social media. De belangrijkste boodschap van Rubel: Veel social media/tweets/Facebook postings zijn als natte sneeuw: ze verdwijnen voor ze de grond raken. Niemand zal ze ooit lezen. Er zijn simpelweg teveel uitingen in social media gekomen.

Daarom nu de Age of “Validation”

We zijn volgens hem in een nieuwe fase van het weg gekomen: van “Commercialisation” (1994-2002) en “Democratisation” (2002-2010) aangekomen bij “Validation” (2010- ). In deze nieuwe fase zouden we meer vertrouwen hebben in experts en thought leaders dan in onze (online) vrienden. Check zijn goede post van hem hierover op zijn blog.

Ik vind dit een erg belangrijke constatering: we zijn volgens mij niet alleen maar op zoek naar vrienden die ons iets vertelllen. We zijn ook in het echte leven altijd op zoek naar autoriteiten op een bepaald gebied.

Laat expertise Content maken!

Bovendien is dit een incentive voor organisatie en bedrijven om meer open te worden, om meer van hun kennis en informatie naar buiten te brengen. Het is een punt wat ik al een tijd adviseer aan bedrijven, maar je ziet dat die het erg moeilijk vinden om het eerste schaap over de dam te zijn. Wellicht dat inzichten als van Rubel wel gaan helpen. Het maakt het web en social media er alleen maar interessanter en relevanter van.

4 reacties