Okay, dus LLM’s zoals ChatGPT worden steeds slimmer en het werkgebied breidt zich meer en uit – tijd om te kijken wat dit betekent voor de nieuwe AI-marketing afdeling: Wat een Marketing afdeling nu doet Kortom: 5 mensen en 1 marketing manager Wat de AI-marketing afdeling al kan Maken van content Creatief werk (laten) maken interne kennisbank en externe Helpdesk Processtappen, geautomatiseerd De toekomst van zoekmachines is nog onzeker Onderzoeken, analyses en rapportages Wat betekent dit voor de afdeling Marketing? In November 2022 kwam OpenAI naar buiten met ChatGPT, sindsdien is er een continue lawine van apps, functionaliteiten en mogelijkheden. Het is daarom goed om te beseffen: we zijn nog…
-
-
Marketing trends 2025: wat de LLM’s denken
Marketing was ooit een kunst: het was creatief en maakte zich niet zoveel druk om het resultaat.Eerst direct – en daarna online marketing maakte daar – met horten en stoten – een einde aan: er was veel, heel veel te meten. (dat dit niet tot het gewenste resultaat kon leiden, is weer een ander verhaal). Met marketing automation erbij kwamen we steeds dichter bij het gewenste resultaat: je wist wat werkte, gooide het in de machine en die zorgde voor de juiste optimalisatie. Twee en een jaar geleden heb ik met hulp van ChatGPT geschreven over de marketing trends in 2023, 2024 en nu 2025. En de ontwikkeling is te…
-
Trends volgens ChatGPT
Ik heb ChatGPT een aantal vragen gesteld over trends in 2023. Mijn eerste vraag was: “Verzamel de meningen van de 10 belangrijkste trendwatchers voor de komende jaren”. ChatGPT zei dat het geen trends kon beschrijven, omdat het geen toegang had tot deze trendwatchers. Maar het kon wel een aantal trends beschrijven (de eerste heb ik er voor de volledigheid zelf bijgezet): 11 Trends voor 2023, volgens ChatGPT Mijn reactie op deze lijst (Voor de volledigheid: behalve het eerste punt heb ik hier zelf niets van geschreven!) Zeker geen slechte opsomming. Nog vrij algemeen, maar als begin van een gesprek of rapport geen slechte start. Ik ben door blijven vragen, het…
-
ChatGPT-en of Googlen?
In de toekomst zullen mensen wellicht meer gaan ChatGPT-en gaan voor hun informatiebehoefte, in plaats van naar Google. Ik weet het, een bizar idee: waar je sinds 19(19!)98 aan gewend was – krijgt voor het eerst – misschien – echt concurrentie. De gevolgen voor de advertentiemarkt – laat staan voor elke marketeer – zijn potentieel enorm. ChatGPT-en meer menselijk Er zijn een aantal redenen waarom ChatGPT wellicht populairder zal worden dan Google voor het zoeken naar informatie. Ten eerste kan ChatGPT op een meer menselijke manier communiceren en kan het een conversatie voeren met gebruikers. Dit kan het zoeken naar informatie gemakkelijker en sneller maken. Gebruikers niet hoeven te zoeken…






