“Hoe ziet het leven van een interim manager er anders uit dan van een gewone manager?” Het was een goede vraag, die mij aan het denken zette en die mij nu al een paar maanden aanspoort om artikelen te schrijven. Ik heb natuurlijk al veel vaker geschreven over interim management geschreven, maar deze insteek is anders dan anders: van het eerste appje of je beschikbaar bent voor een opdracht tot het moment dat de opdracht is afgelopen en de interim manager weer thuis zit. Ze zijn gepubliceerd op Linkedin, maar daar is het niet altijd makkelijk om de draad van het verhaal te volgen. Vandaar dat ik ze hier op…
-
-
De interim biechtvader
“Met jou praten is net als biechten bij een priester die morgen verhuist.” Ook al doe ik mijn best om een “normale” manager te zijn – mijn collega’s weten beter. Ze beseffen dat ik binnen afzienbare tijd weer weg ben. En daarom zien ze mij soms als de vertrouwenspersoon waar ze hun eerlijke gedachten aan mij toevertrouwen. Geen intriges, geen filters – gewoon wat er echt speelt: Dan hoor je van je financieel directeur dat het best prima gaat, waardoor een reorganisatie onnodig was, of dat de HR-manager erkent dat het nieuwe salarissysteem echt zo slecht is – of dat de directeur erkent dat hij niet kan zeggen hoe het…
-
Het spontane netwerk door het internet
Het was een spannende tijd: eerst was er email en nieuwsbrieven, toen begonnen mensen te bloggen. Het internet was al spannend en werd steeds spannender – het leek alsof er geen eind leek te komen aan de opvolgende verrassingen. Je zag namen (meestal alias, mijn was webwolff bijvoorbeeld) en je kreeg een voorkeur voor hun meningen, belevenissen en emoties. Ik werd bijvoorbeeld lid van Brainstorms, de privé community van een ouderwetse community-bouwer, Howard Rheingold. Niet alleen was hij een oude hippie, hij had al diverse boeken geschreven over dat fenomeen “community”. In rap tempo kwamen er steeds meer dingen bij: Higherlevel (een forum voor startende ondernemers), Online Tuesday (voor online…
-
AI marketing story
eWard Inc. heeft Marketing en Sales nodig. Gelukkig is het verhaal van het bedrijf én de bijbehorende services goed; nu is het alleen een kwestie van het verhaal op de juiste manier vertellen. Althans, dat zeiden de consultants. Malcolm, de verantwoordelijke hiervoor, herinnert zich vaag dat een strategie handig kan zijn. Hij vraagt het aan zijn AI en krijgt prompt zeven verschillende opties, vergezeld van aanvullende vragen die hem helpen zijn verhaal aan te scherpen. Uit drie sterke alternatieven kiest hij er één. De eigenaren klappen instemmend. Het bedrijf gaat voor “Beleving” als centraal verhaal. Tevreden roept Malcolm Bridget erbij en toont haar de strategie. “Dit is het plan. Werk…






