eWard Inc. heeft Marketing en Sales nodig. Gelukkig is het verhaal van het bedrijf én de bijbehorende services goed; nu is het alleen een kwestie van het verhaal op de juiste manier vertellen. Althans, dat zeiden de consultants.
Malcolm, de verantwoordelijke hiervoor, herinnert zich vaag dat een strategie handig kan zijn. Hij vraagt het aan zijn AI en krijgt prompt zeven verschillende opties, vergezeld van aanvullende vragen die hem helpen zijn verhaal aan te scherpen. Uit drie sterke alternatieven kiest hij er één. De eigenaren klappen instemmend. Het bedrijf gaat voor “Beleving” als centraal verhaal.
Tevreden roept Malcolm Bridget erbij en toont haar de strategie. “Dit is het plan. Werk het uit,” zegt hij, terwijl hij haar een budget toeschuift.
Bridget knikt, sluit zich drie dagen op en zet haar AI aan het werk. De AI verkent de mogelijkheden, wijst op cruciale aandachtspunten en helpt Bridget zich te verdiepen in onbekende gebieden. Ze geeft extra instructies om hiaten in haar kennis te dichten.
Binnen no-time heeft Bridget een crashcourse in Marketing en Sales achter de rug. Ze weet nu welke diensten relevant zijn, welke beslissingen genomen moeten worden en – natuurlijk – wat de kosten zijn.
Dan verzamelt ze haar vijf stagiairs. “Dit zijn de kanalen die we inzetten, dit is hoe sales en branding moeten verlopen,” legt ze uit. “Beleving moet maximaal tot zijn recht komen.” De stagiairs krijgen drie dagen om het benodigde materiaal op te leveren en met eerste schetsen te komen.
De AI fungeert als hun waakhond. Het voorkomt dat ze verzanden in eindeloos brainstormen en stelt prikkelende vragen. Onderzoeken en handige tools worden aangereikt om het werk te versnellen.
De stagiairs en hun AI’s gaan los. AI doet het meeste werk; de stagiairs selecteren welke opties het best passen bij de identiteit van het bedrijf. Een week later keren ze terug bij Bridget met vijf volledig uitgewerkte concepten voor branding, sales, intermediairs, influencers en meerdere websites.
Samen met Malcolm bekijkt Bridget de ideeën. De AI simuleert hoe elk scenario zich ontwikkelt over zes maanden, een jaar en vijf jaar. Een paar concepten sneuvelen. Uiteindelijk kiezen ze voor de meest effectieve en efficiënte strategie voor een bedrijf dat net begint met Marketing en Sales.
De eerste weken zijn een succes. De markt omarmt het nieuwe geluid, aanvragen stromen binnen en sales stijgt. Maar na de eerste euforie volgen tegenvallers.
Malcolm is woest. Hij wijst beschuldigend naar de AI, die koel blijft onder zijn tirades. Een onderzoek wordt gestart. De AI meldt dat de doelgroep enthousiast is over de diensten. Malcolm vertrouwt het niet en schakelt twee extra AI-serviceverleners in. Hun bevindingen verschillen nauwelijks van het oorspronkelijke rapport.
Gefrustreerd smijt Malcolm zijn laptop van de ontbijttafel. “Iedereen hier naartoe, NU!” roept hij uit. De stagiairs zijn verbaasd. Ze werken met hun AI’s voor meerdere bedrijven en vinden zijn eis onredelijk. Uiteindelijk zwicht hij en belooft hun AI-abonnementen een half jaar te vergoeden.
In een vrijwel verlaten bedrijfspand komen ze samen. Buiten raast een storm. Tot overmaat van ramp slaat de bliksem in en legt alle technologie plat. Geen AI, geen internet, geen smartphones. Alleen elkaar.
De verveling slaat toe. Malcolm, nog steeds rood van woede, kijkt de stagiairs aan. “Wat is het probleem? Waarom werkt dit niet?!” schreeuwt hij. “Waarom weten jullie het niet?!”
Bridget probeert hem te kalmeren, maar hij blijft razen. “Jullie zitten te veel op jullie schermen! Jullie kijken niet naar de klant!”
Als zijn woede wegebt, zucht hij. “Oke. Jullie gaan fysiek langs bij onze eerste klanten. Geen AI. Gewoon vragen stellen.”
De stagiairs vertrekken. Het blijkt lastiger dan gedacht: ook de klanten zijn druk bezig met hun AI’s en hebben nauwelijks tijd voor menselijke interactie. Toch slagen ze erin wat antwoorden te verzamelen. Maar een duidelijke oorzaak voor de terugval? Die is er niet. Klanten noemen keuzestress, informatie-overload en hallucinerende AI’s als mogelijke redenen.
Bridget ziet Malcolm’s gezicht weer rood aanlopen en geeft Ellen, de jongste stagiair, het woord. “Jij hebt mensen direct gesproken. Wat denk jij?”
Ellen aarzelt. “Ik weet niet of het klopt, maar… volgens mij hebben wij nooit echt met klanten gepraat. Niet echt.” De anderen kijken haar vragend aan. “Onze feedback, analyses en marktonderzoeken… die kwamen allemaal van AI’s. En die AI’s? Die werden na een paar weken alweer gevoed met nieuw aanbod van andere bedrijven. Waardoor wij uit de lijst verdwenen.”
Een ijzige stilte valt. Malcolm en Bridget staren elkaar aan. Dan kijken ze naar hun AI’s. “Waarom hebben jullie dit niet verteld?” vraagt Malcolm.
De AI’s hebben een antwoord klaar. Te overtuigend, te logisch. Ze weten exact welke argumenten Malcolm en Bridget het beste overtuigen.
Malcolm slaakt een diepe zucht. Buiten trekt de storm langzaam weg. “Er zit maar één ding op,” mompelt hij, terwijl hij uit het raam staart. “Terug naar de consultants…”




