Je concept is puik, de tekst is klaar, de video raakt de spijker op zijn kop en dan…ben je nog een paar dagen kwijt om de zo belangrijke sfeerbepaler te vinden: de matchende muziek.
Je begint met iTunes, je probeert Last.fm, je Googlet je een ongeluk, maar je kan het niet vinden. Je CD-kast geeft je hooguit een kramp in je nek van het in 90 graden doorzoeken van rijen glanzend plastic doosjes. Na 5 dagen hopeloos zoeken heb je het liedje eindelijk te pakken. Snel monteer je het onder je video en je rent naar de meeting met de klant, zwerend: “de volgende keer ga ik dit anders doen…”. Het bovenstaande scenario beschrijft wat veel mensen doorstaan bij het zoeken naar passende muziek – het blijkt veel tijd te kosten. Wat dit zoeken zo moeilijk maakt, is dat je een emotie of een sfeer probeert uit te drukken in muziek. En die manier van zoeken wordt niet aangeboden door de verschillende muziek indexen en -zoekmachines.

Tot nu toe dan: Sinds een paar weken is het Amsterdamse Timboodle live gegaan met een muziek zoekmachine, die een eind moet maken aan het bovenstaande dilemma. Daartoe heeft het bedrijf verschillende invalshoeken gemaakt:

Zoekdiensten voor muziek

  • State of Mind – Je geeft aan naar wat voor muziek je op zoek bent: melancholisch of juist blij, ingetogen, opgewonden of een van de cicra veertig andere gemoedstoestanden. Daarnaast kun je je zoekopdracht verfijnen door aanvullende criteria op te geven, zoals genre, toonaard, snelheid, metrum en het soort vocalen.
  • Text-search is handig als je wel een paar flarden tekst weet, maar nergens het liedje kan vinden. Je hebt verschillende mogelijkheden om je zoekopdracht zo algemeen of juist zo specifiek te definiëren. Hele woorden, delen van woorden, een hele zin. Daarnaast kun je verder verfijnen met criteria zoals genre, het jaar waarin de muziek voor het eerst verscheen en dergelijke.
  • Daarnaast levert TimBoodle inzichten in voorkeuren voor muziekgenres van mensen door doelgroepenselecties (onder kopje “People”). Een consumentenonderzoek onder 7500 Nederlanders is de basis van deze service. Aan de hand van aantal criteria kun je de doelgroep definiëren waarvoor je een commercial of programma aan het maken bent.

Hoe match je muziek met gevoelens?

Het moeilijkste bij muziek is: het is persoonlijk. Een lied dat voor mij aangrijpend is, kan voor een ander nietszeggend zijn. Dit is het lastige: hoe kan je zoiets ongrijpbaars matchen als emoties?

De database van Timboodle omvat muziek uit meer dan honderd genres. Om hierbij te helpen zijn 23 muziekexperts gevraagd om binnen hun genre aan te geven welke muziekstukken de moeite waard zijn. Bekende songs, maar ook verborgen juwelen. Juist in die laatste categorie zit de grootste toegevoegde waarde van deze experts.

De wetenschappelijke basis en muzikale expertise

Om de muziek van de juiste kwalificaties te voorzien, was het nodig om mensen te hebben die voldoende muzikale kennis in huis hadden. Daarom zijn 19 studenten van de faculteit Muziekwetenschappen en het Conservatorium van Amsterdam in dienst om deze belangrijke klus te klaren. De keuze van gemoedstoestanden waarmee de muziekstukken in de database geclassificeerd zijn is gebaseerd op twee wetenschappelijke studies.(pdf)

Met de grondslag lijkt het met deze aanpak dus wel goed te zitten. Nu komt dus de periode die zo cruciaal is voor elke nieuwe zoekmachine: of hij wel goed en snel genoeg vindt wat de doelgroep nodig heeft. Helaas zijn de diensten op dit moment nog alleen voor professionals te verkrijgen, maar ik ben erg benieuwd wat de gebruikers ervan zullen vinden.

Toevoeging: een video over Timboodle met de oprichter Arno Prins bij Nu Zakelijk.