Een ontwikkeling die erg interessant is voor veel bedrijven is SAAS.
Software as a Service, of SAAS, is de situatie waarbij een leverancier software aanbiedt via het internet aan zijn klanten. Klanten betalen niet voor het eigendom van de software, maar voor het gebruik ervan.
Gerelateerd hieraan is de term ASP (Application Service Provider). Het verschil tussen de twee is even hier niet verder van belang.

Een paar voorbeelden : de Google zoekfunctie, Gmail en Google Pack, – deze functionaliteit draait niet in je bedrijf, maar extern. In het geval van Google betaal je er meestal niet voor. Maar steeds meer bedrijven bieden hun software wel betaald op deze manier aan.

Een bekend bedrijf is bijvoorbeeld Exact, dat zijn boekhoud-software online aanbiedt. Sinds kort is er ook Microsoft Live, dat zegt diensten te bieden naast Office-software.

Wat zijn de voordelen van SAAS ?
Geen licenties meer nodig (maar wel weer abonnementskosten), Geen beheers zorgen en kosten, geen server hardware, gegarandeerde beschikbaarheid, werken op ieder tijdstip op iedere locatie (waar een browser en internetverbinding is), Altijd de laatste updates en versies ter beschikking. En wat te denken aan een zeer korte time to market van nieuwe software, geen ellendig lange projecten meer ? Geen mensen die niet-kritische software moeten bijhouden, noch beslag op uw ICT-helpdesk.

Een ander voordeel is dat het eenvoudiger is om software uit te proberen. Bijvoorbeeld je probeert alleen een klein deel uit. Bevalt dit na een tijdje, dan kan je vrij gemakkelijk functies erbij bestellen en gebruiken. Wel wat anders dan de implementatie van veel software nu, waarbij je van tevoren moet nadenken welke behoefte je aan de software zal gaan hebben in de toekomst. Kortom – je kan veel beter kijken of de software wel iets voor je is.

Ik ben erg enthousiast : het geeft niet alleen veel meer mogelijkheden voor (kleinere) bedrijven, ook geeft het veel meer software-bouwers de kans om hun diensten te verkopen – je hoeft immers veel minder bang te zijn dat software conflicteert met andere software.

En denk niet dat het beperkt blijft tot generieke, simpele software. Salesforce.com is al jaren een lichtend voorbeeld van een CRM-applicatie, aangeboden via het web. Ik heb nu 6 jaar geleden een jaar besteed aan de implementatie van een CRM-applicatie voor een klein bedrijf – en toen werkte het nog steeds niet naar behoren. Dat zouden we nu wel anders doen.

En de mogelijkheden van SAAS eindigen ? Tot nu toe merk ik dat bedrijven het liefst software binnen de eigen muren willen houden. Misschien een kwestie van wennen. Het lijkt mij de moeite waard om te kijken hoe ver je SAAS kan gebruiken. Tip : begin niet met bedrijfs-kritische software. ;-D
Hoe dan ook : bij de volgende keer software kopen : kijk eerst eens of het online wordt aangeboden.

Voor meer achtergrond : McKinsey is enthousiast, Gartner doet geheel in karakter een aardige voorspelling over het gebruik van SAAS in 2011. Verder een erg aardige weblog over SAAS : www.Saasstream.com

5 gedachten over “Software as a Service (SAAS)

  1. Ik zal zeker niet de conclusie niet trekken dat het zo’n vaart niet loopt. Overigens, hij heeft ook het een en ander gezegd in “De Electronische Eeuw” van BNR, terug te vinden via de blog van Herbert Blankensteijn

    Ik neem het zelfs nog serieuzer : wat als je alle widgets e.d. kan zien als SAAS ? Dan moet je nog een keer het artikel herlezen in Marketingfacts, over de Long Tail van applicaties op Facebook.

    Wordt vervolgd.

  2. Aardig Stuk! Afgelopen week een presentatie van Gartner bijgewoond waarin de grote groei werd geschetst van Saas. Gelukkig maar, want onze dienstverlening is natuurlijk ook helemaal Saas ;-). Je opmerking dat je niet moet beginnen met bedrijfskritische onderdelen deel ik trouwens niet. Security is minimaal zo goed geregeld als een “on premise” oplossing. Zoals je weet bieden we customer service diensten aan als saas, redelijk bedrijfskritisch toch?

  3. Dirk Jan,

    Er is een makkelijke manier om SAAS snel te killen: door te beginnen met bedrijfskritische systemen. Er hoeft dan maar 1 heel klein probleempje te zijn en heel SAAS wordt in je bedrijf afgeschaft.

    Kortom : kijk eerst eens hoe het werkt, hoe de SAAS-partner zich een jaar lang wel/niet houdt aan de SLA. Dan zijn veel mensen gewend aan de situatie en slaan niet bij het minste geringste onmiddellijk over het stuur heen. Dan kan je kijken of je nog meer richting SAAS kan sturen.

  4. Even heel snel (later lees ik de hele post): “Klanten betalen niet voor het eigendom van de software, maar voor het gebruik ervan.”

    Wel eens de EULA (‘de kleine lettertjes’) gelezen van software die je installeert op je pc?
    Net als iedereen, ik ook niet hoor, maar ik weet wel dat je geen eigenaar wordt van de meeste (zo niet alle) software – met je licentie koop je uitsluitend een gebruiksrecht – dus in feite hetzelfde als bij SAAS.

    Er zijn verschillende licenties: onbeperkte termijn of voor een bepaalde periode (meestal dan een jaar), maar te allen tijde blijft de leverancier eigenaar van de software – in feite ontstaat er een bizarre situatie: het staat op mijn pc, ik heb ‘ergens’ voor betaald, maar het is niet van mij. Andersom, de leverancier kan niet bij zijn eigendom, maar zou het theoretisch (?) terug kunnen eisen, hetgeen in de praktijk dan weer onwerkbaar is. En een precedent zou scheppen dat de (zaken-)wereld zou doen beven…

Reacties zijn gesloten.