Netwerken en Samenwerking,  Nieuwe Concepten

Een nieuw idee voor kennis en kennissen

Ik ben al een tijd bezig met sociale netwerken, de long tail en kennismanagement. Een prachtig voorbeeld hiervan is natuurlijk Wikipedia, waar mensen met elkaar de kennis van de wereld opschrijven. Een ander voorbeeld is Higherlevel, waar jonge ondernemers met elkaar informatie en ervaringen delen.
Andere voorbeelden zijn typische sociale netwerken zoals Hyves, Linkedin en Facebook. Hier deel je met je “vrienden” of kennissen informatie, foto’s en muziek.

In het ene geval krijg je kennis, in het andere geval heb je voornamelijk kennissen. Maar als je echt waardevolle informatie zoekt, dan vind je dit niet online – dan moet je nog steeds de juiste mensen kennen.

Mijn idee : is het mogelijk om iets te bedenken om het online verspreiden van kennis te helpen ?

Een voorbeeld : Ik wil dolgraag weten waar je goed, versgemaakt Italiaans ijs kan kopen. De normale weg : je Googlet. Maar zelfs al vind ik veel adressen, hoe weet je zeker dat de informatie klopt ? Een populaire site garandeert nog niet dat de informatie daar overeenkomt met mijn smaak of mijn wensen. Bovendien : hoe kan je een site vertrouwen ?

Dan werkt niets beter dan vrienden, of andere mensen waarvan je de mening vertrouwt.
Dus vraag ik vijf vrienden en kennissen die in mijn buurt wonen over het ijs. Of ze geven direct antwoord op de vraag, maar het mooiste zou zijn als zij het antwoord al in hun profiel zouden hebben staan.

Op deze manier kan je nuttige informatie krijgen, van de mensen waarvan je hun mening vertrouwt. Het mooiste wordt dan weer als je al die profielen van vrienden met een goede zoekmachine kan doorzoeken – bespaart iedereen weer flink veel werk.

Nu is het bovenstaande voorbeeld een beetje gezocht, maar zou dit niet goed kunnen werken voor aanbevelingen voor business to business, bijvoorbeeld ?
(als je een goed bureau zoekt voor internet usability, kijk dan naar .X,Y en Z, als je een goed internet reclame bureau zoekt, zoekmachine, internet statistics, – dingen die ik kan aanbevelen uit eigen ervaring)

Hoe kan je ervoor zorgen dat mensen bereid zijn om al deze informatie op een goede namiddag in een computer inbrengen ?

De oplossing lijkt mij te liggen in een combinatie van statusverhoging (wat al werkt zoals “Karma”, bij bijvoorbeeld Higherlevel.nl) en het terugkrijgen van relevante informatie.

Tot hier toe het idee – iedereen is vrij om er mee te doen wat ze willen. Het zou leuk zijn als waardevolle kennis zich hiermee makkelijker gaat verspreiden dan het tot nu toe doet.

Ben benieuwd.

misschien bestaat de oplossing zelfs al)