Internet Marketing,  Netwerken en Samenwerking

Vinden van goede marketeers

Nee, dit gaat niet over internet marketeers, webmarketeers, online marketeers of andere varianten daarvan. Meer gaat het over de onmogelijke taak die bedrijven sinds een kleine 1,5 jaar hebben : het vinden van goede marketeers.

Was deze beroepsgroep zo’n twee jaar geleden een uitstervend ras, nu is het helemaal hot en in de spotlights. Probleem : ze zijn niet meer te vinden door een advertentie in De Telegraaf. Tenzij je op zoek bent naar beginnende marketeers.

Waar je ze kunt vinden ?

Maar misschien wil je in het laatste geval niet continue de portefeuille trekken. Of je verwacht dat je bedrijf zo hard gaat groeien de komende jaren, dat een armzalig advertentietje je echt niet gaat helpen. Dus moet je overgaan tot drastischer maatregelen :

  • Viral Marketing(via Youtube, Secondlife, etc, etc)
  • Gebruik maken van je eigen medewerkers, beter bekend als “NetWerven” :Achmea bijvoorbeeld zet haar 50.000 medewerkers in om nieuwe collega’s te vinden, in ruil voor een Ipod
  • Bij andere bedrijven zijn er ook geldelijke incentives voor nieuwe medewerkers.
  • Gebruik maken van Hyves, Linkedin.com of MySpace

Lukt ook dit niet snel genoeg, denk voor de lol eens aan het volgende : elke dag mail je je een ongeluk. Veel van die mails komen in de buitenwereld. Is het een idee om aan het einde van die mails een oproep te doen voor mensen voor je vacatures ? (ja, dat wordt gelezen en niets is makkelijker dan de mail door te sturen naar een geïnteresseerde)

En : vergeet je vacatures ook niet duidelijk op je website te zetten : je zal verbaasd zijn hoeveel mensen op die manier vacatures vinden (al dan niet dankzij Google).

Lukt dit ook om wat voor reden dan ook niet, denk dan eens wat verder Out Of The Box : begin een Blog, zodat je opvalt en mensen kunnen lezen wat voor bedrijf je bent, houd sollicitatiegesprekken op exotische plaatsen, (ooit gelezen van een bedrijf dat dat deed bovenop een berg (met sneeuw !).
Kijk of je kunt samenwerken met het NIMA, of met PIM, of een meer gespecialiseerde vereniging – daar zitten ze en uit inside information zijn de mogelijkheden om samen te werken de komende tijd nog zeker niet uitgeput !

Nog een kleine tip: als je een goede marketeer zoekt, bedenk dan dat zij/hij ook kan zien aan je wervingmethode of jij als bedrijf je marketing wel goed voor elkaar hebt. Ook een wervingcampagne is wat dit betreft een visitekaartje.

Succes !

Eén reactie