Interim Marketing Manager,  Internet Marketing Manager

Hoe reclame campagnes echt werken

Er is weinig zo ongrijpbaar voor een marketing manager als een nieuwe reclame campagne. En het jammere is: het begint altijd zo leuk.

De droom van elke marketeer
Want laten we eerlijk zijn: voor veel marketeers is het een droom om ooit nog eens een Echt Grote Campagne op te zetten. Als de algemeen directeur heeft toegestemd dat dit mag, ontstaat er ineens een lawine aan enthousiasme in de marketing afdeling: eindelijk een directeur met visie en oog voor de langere termijn van het merk !

Voor iedereen het goed en wel realiseert, is de eerste afspraak bij het reclamebureau al ingeboekt en wordt daar over koetjes en kalfjes gesproken. Er wordt afgesproken dat er echt, echt, echt de tijd zal worden gevonden om nu eens een goede briefing te geven. Een waar niet alleen de Creatieven, maar ook het bedrijf zelf blij mee zal zijn. Met duidelijke resultaten vooral.

De realiteit
De realiteit is toch wel anders : de meeste directeuren realiseren zich de kracht van goede reclame, maar zijn minder geïnteresseerd in het creatieve proces zelf. Ze benadrukken de resultaten die hiermee behaald moeten worden en willen zo weinig mogelijk geld hiervoor uitgeven – maar geven wel doelen die hiermee strijdig zijn.
Het reclamebureau is vooral geïnteresseerd in het maken van een campagne, waar Creativiteit uit blijkt. En beaamt dat resultaten belangrijk zijn, maar ontspringt de dans als de discussie uitdraait op een accountable campagne.

De verschillen in opvatting zorgen voor veel hilariteit, frustratie, opluchting, enorme inzichten en verbluffende resultaten. En waar spanning is, is er altijd wel iemand om met een flinke naald hem te doorbreken.

Ontspan daarom, zet even 12 minuten geblokt in je agenda en geniet 12 minuten lang van een mooie persiflage op het toneelstuk wat marketeers, managers en reclamebureaus met elkaar opvoeden. Ook wel genoemd: “The Truth in Advertising”.

En ja : dit gebeurt wel degelijk ook in het echt 😉

Eén reactie