Interim Marketing Manager

Kwart van de managers wil interim manager worden

Atos Interim Management en Nyenrode Business Universiteit houden nu een jaar de zgn. Interim Index bij. Een onderzoek waarvoor ruim 700 interim managers en 500 opdrachtgevers ondervraagd zijn. Normaliter is een dergelijk onderzoek voor een marketing manager hooguit interessant als je wilt weten wat de stand van de interim markt is. Omdat je een interim manager wilt inhuren, bijvoorbeeld. Of als je wilt weten of de tarieven die je moet betalen marktconform zijn.

Deze keer levert het onderzoek ook voor niet – interim managers een paar interessante inzichten op :

Opdrachtgever of interimmer ?

Steeds meer managers van Nederlandse bedrijven beschouwen een functie als interim manager als alternatief voor hun eigen functie. 40 % twijfelt over een toekomst in hun huidige functie. Een situatie, die ongetwijfeld is aangezet door de huidige recessie.  Van hen zegt tweederde een nieuwe loopbaan als interim manager te willen beginnen, terwijl één derde nog twijfelt. Iets meer dan 50% van de opdrachtgevers geeft de voorkeur aan een vast dienstverband.

Hoe bizar wil je het hebben? De opdrachtgever van vandaag kan dus de concurrent interimmer zijn van morgen! En als ik het goed lees: interimmers zoals ik kunnen morgen een opdrachtgever zijn in vaste dienst. Dit lijkt mij een iets te flexibele arbeidsmarkt.

Interim management markt in 2010

In de gezondheidszorg is het aantal leidinggevende functies dat op interim-basis wordt ingevuld, flink gestegen, en in minder mate ook bij nuts- en telecombedrijven en de industrie. Dit vooral ten koste van de financiële sector. De financiële sector verwacht de grootste stijging van het aantal projecten, maar verwacht tegelijkertijd dat de behoefte aan crisismanagement sterk daalt. Nutsbedrijven verwachten de grootste daling van het aantal opdrachten.

Het aantal interim managers is sterk afhankelijk van de omvang van de organisatie. Hoe groter de organisatie, hoe meer interim managers er werkzaam zijn. Ook komt uit het onderzoek naar voren dat hoe groter de organisatie, hoe meer er op prijs wordt geselecteerd en hoe minder op competenties en persoonlijke klik.

Hoogte Tarieven

De meningen zijn verdeeld over de hoogte van tarieven die door interim managers worden gehanteerd. Terwijl interim managers verwachten dat de bodem is bereikt, voorzien opdrachtgevers een verdere daling van de tarieven en dit geldt vooral voor grotere organisaties. Volgens de directeur van Atos Interim is dit “geen realistische verwachting. De prijsverhouding tussen interne en externe medewerkers is in de laatste jaren juist naar elkaar toegegroeid. Bovendien realiseert niet iedereen zich dat interim managers in vergelijking met interne medewerkers vaak meer moeten presteren in minder tijd.” Opmerkelijk is overigens dat de tarieven bij vrouwelijke interim managers minder onder druk staan dan bij hun mannelijke collega’s.

Werving nog niet via internet

De afgelopen tijd heb ik op dit blog een aantal internet-initiatieven besproken op interim management-gebied. Als zowel interim managers als opdrachtgevers wordt gevraagd hoe zij in de huidige weerbarstige markt opdrachten respectievelijk externen denken te werven, vertrouwt een grote meerderheid op het bureau of eigen netwerk. Internet scoort opvallend laag als wervingskanaal, wel worden netwerksites als LinkedIn vaker ingezet als aanvullend kanaal.

Conclusie

Het meest opvallende aan dit onderzoek is voor mij dat 40% van de Nederlandse managers het niet naar haar/zijn zin heeft. Ik hoop voor Nederland dat dit niet zo is – het lijkt mij desastreus. Dat de markt in 2010 positiever lijkt te worden: dat is mooi voor interim manager en opdrachtgever – het duidt er op dat er meer ruimte in de budgetten zit om serieus werk te (laten) doen.

En dat interim managers niet geworven worden via het internet? Dat lijkt mij niet meer dan logisch – als het goed is, besteden organisaties toch veel energie in de selectie wie ze wel of niet binnenhalen in hun organisatie. Dat delen van dit proces gemakkelijk kan via het internet: daar is nu een deel van de markt achter aan het komen. Ik geef het nog zo’n 3 jaar voordat internet ook voor interim managers een serieus medium is voor de werving van nieuwe opdrachten.

Bron : http://www.nl.atosorigin.com/nl-nl/nieuws/persberichten/2009/2009_12_02_01.htm