Niets is lastiger dan een briefing voor een bureau. Wij, de opdrachtgevers, gaan daar altijd te makkelijk mee om. Het gevolg: onduidelijke briefing en per-ma-nente aanpassingen. De onderstaande video is hilarisch, maar eerlijk gezegd: hij is echt & bloedserieus. Ik heb het bijna allemaal meegemaakt (en eraan meegedaan, sorry to say). Voor nu: geniet ervan !

4 gedachten over “Het belang van een goede briefing (en de realiteit)

  1. Briljant!
    En herkenbaar helaas.
    Jammer is alleen dat het maar deels te voorkomen is, ik merk dat ik vaak ook door de eerste ideeen van een reclamebureau getriggerd wordt en de neiging heb om het idee aan te scherpen (of vager te maken….).
    Ik verwacht trouwens van mijn reclamebureau wat meer tegengas dan deze vriend gaf.

  2. Jan Kees, eerlijk van je: ik herken hetzelfde euvel bij mijzelf. Dat krijg je ervan als je creatief bezig mag zijn, denk ik.

    Vraag mij wel af wat je tegen dit fenomeen kan doen: het voorbeeld is geestig, maar zeker desastreus voor echt goede, kernachtige ideeen.

  3. Tja, was het maar niet zo leuk om creatief bezig te zijn. Dat zou het een stuk makkelijker maken.

    Een goede manier om te stopppen is met een beperkt budget te werken. Als je merkt dat een steeds groter deel van je budget aan de conceptfase opgaat, dan moet je op een gegeven moment wel stoppen. Doe je dat niet dan hou je geen budget meer over om de campagne uit te voeren.

Reacties zijn gesloten.