• Internet Strategie

    Google acquisities – 2001 tot 2009

    Voor een klant maak ik een rapport over de ontwikkelingen bij Google. Toen ik de opdracht kreeg, dacht ik het bedrijf en zijn producten wel te kennen. Maar we praten in de tussentijd over meer dan 10 jaar Google en een enorme stoet aan activiteiten. Dat betekent dat ik toch een behoorlijk aantal verrassingen heb gekregen over het bedrijf: niet alleen over zijn filosofie, zijn mensen en zijn zakelijke producten, maar ook de enorme impact die het bedrijf heeft gehad op het online leven tot en met de dag van vandaag. Natuurlijk zijn er ook mislukkingen geweest (ik beperk mij tot de acquisities) en dan valt op dat Google niet…

  • Online Leven

    Internet: alleen voor Jonge Mensen

    Je hebt het misschien gemist, maar er is een strijd gaande tussen Jonge en Oude mensen. Het zit namelijk zo: al 15 jaar hoor ik verhalen over “The NextGeneration” versus de “Oude Garde”. De eerste groep begrijpt alles direct en helemaal. Kan 1000 dingen tegelijk en leeft nu al in een Brave New World, waar de Oudere Generatie alleen nog maar van kan dromen: heerlijk gamen, terwijl je je huiswerk doet, met vrienden telefoneert en 16 tabs van je browser open hebt staan. Je begrijpt en gebruikt direct de nieuwste tools en iPhone apps en doet daarnaast nog wat slordig programmeerwerk voor een Open Source Project. De tweede groep kan…

  • Trends en Innovatie

    Hologrammen & Touch

    Het beelscherm bepaalt steeds sterker onze beleving van de wereld. We zitten dagelijks voor diverse schermen en nemen met onze mobiele telefoons permanent schermen mee. Het is dus van belang om elke centimeter van dat scherm zo goed mogelijk te gebruiken. En dat gebeurt : eerst hadden we een plat zwart/wit scherm, nu is het een kleurenscherm. Maar het blijft beperkt. Met Touch dat nu sterk door Apple gepusht wordt, krijgt het scherm meer mogelijkheden – een combinatie van scherm en keyboard. En met Augmented Reality applicaties zoals Layar (sinds eergisteren wereldwijd enthousiast ontvangen) krijgt het scherm diepte en is er een interface met de dagelijkse wereld. In de onderstaande…

  • Interim Marketing Manager

    Dubbele Disintermediation

    Je hebt gehoord van het begrip “desintermediaition” – de ontwikkeling dat een intermediair niet langer meer nodig is en verdwijnt. Werving- en selectiebureaus en interim management-bureaus hebben op dit moment last van dit fenomeen; Wat deze situatie helemaal bijzonder maakt, is dat deze bureaus van meerdere kanten tegelijkertijd bedreigd worden in hun voortbestaan. Een squeeze tussen twee Sumo worstelaars in zelfs. Internet sites in plaats van intermediairs Al een paar jaar geleden was het duidelijk met sites zoals Linkedin: vraag mensen hun CV uitgebreid te beschrijven en laat dat goed vindbaar zijn voor Google – ziedaar de ouderwetse kaartenbak van een tussenpersoon. Nu was het voor iedereen mogelijk om redelijk…