Okay, dus LLM’s zoals ChatGPT worden steeds slimmer en het werkgebied breidt zich meer en uit – tijd om te kijken wat dit betekent voor de nieuwe AI-marketing afdeling:
Wat een Marketing afdeling nu doet
- Twee marketeers: een voor branding en campagnes, de ander voor (online) performance. Beiden nemen projecten op zich en weten veel van het product/dienst. Beiden zorgen voor het contact met andere afdelingen, vooral Sales en het Customer Contact Centre
- Een tekstschrijver die voor blogposts, email nieuwsbrieven, social media en ook SEO zorgt
- Een analist/(markt-) onderzoeker, die mede zorgt voor rapportages, concurrentie-analyses, etc
- En een stagiair
- Geleid door een capabele marketing manager
- Twee externe bureaus, die zorgen voor creatieve uitingen en goede besteding van Google- en Social Media Ads
Kortom: 5 mensen en 1 marketing manager
Wat de AI-marketing afdeling al kan
Maken van content
- Maken van teksten, vertalingen, in de opmaak van social media platforms, voor emails en nieuwsbrieven podcasts, etc. Deze content kan worden aangepast op basis van de tone of voice en branding richtlijnen van het bedrijf in het verleden en nieuwe ontwikkelingen.
- Het maken van afbeeldingen, foto’s, video’s, animaties, muziek : de ontwikkelingen hierin gaan erg snel en de vele mogelijkheden zijn verbazingwekkend. Je kan het zelf maken of je kan een app vragen om afbeeldingen te maken, die gebaseerd zijn op een basis uiting.
Creatief werk (laten) maken
- Creativiteit was altijd een kern vaardigheid van Marketing. Niet altijd om het zelf te doen, maar om er affiniteit mee te hebben. Of om goede creativiteit te herkennen als een bureau dit voorstelt. Met AI wordt ook deze taak anders.
Kijk voor het gemak naar de afbeelding bij deze post. Met al zijn beperkingen, is het een aardige plaat. De hoeveelheid werk die ik ervoor moest doen was zeer beperkt. Het is niet meer nodig om te knippen en plakken, of een briefing te geven aan mijn reclamebureau. En hoe beter de prompts zijn die ik kan bedenken, des te mooier het resultaat. Hetzelfde geldt voor het maken van apps, videos, spreadsheets, etc.
interne kennisbank en externe Helpdesk
- Kennisbank voor interne medewerkers: op basis van gekozen documenten helpt Google’s Notebook LM helpen om vragen te beantwoorden. Of de de belangrijkste documenten te vinden voor de afdeling. Niet meer vruchteloos zoeken naar plannen, pokerpoints en onderzoeken: het gaat de inwerktijd van marketeers flink verkorten. En het wordt makkelijker voor de afdeling Marketing om vragen van collega’s te beantwoorden.
- Kennisbank/Helpdeks voor het informeren van klanten: hetzelfde als hierboven, maar dan met informatie die voor klanten interessant is. Waardoor er minder vragen beantwoord worden door het Customer Contact Centre, etc.
Processtappen, geautomatiseerd
- Ik vertelde een klant over de mogelijkheden van AI om saai werk te verhelpen. Hij daagde mij uit: zijn marketeers verloren veel tijd om content te krijgen van collega’s, dan deze te vertalen, te laten checken op goed taalgebruik en dan deze informatie op verschillende manier te editten: voor een blogpost, een nieuwsbrief en social media uitingen. Deze stappen kosten zowel in tijd als doorlooptijd regelmatig 8 uur.
Een tool als Mindstudio.ai heeft hier geen moeite mee. En zeker als een aantal processen regelmatig voor saai werk zorgt, dan is het de moeite om hier mee aan de slag te gaan. - Hoeveel dom werk en wachttijd is er op jouw Marketing afdeling? Hoeveel tijd zijn je collega’s kwijt met domme activiteiten (zoals een vertaling aanvragen) of: hoe lang duurt een heel proces? (de aanvraag van de vertaling/toelichting op de vertaling/terugkrijgen en checken/voorleggen aan een senior/ eindelijk het publiceren?
De toekomst van zoekmachines is nog onzeker
- Het is nog onduidelijk hoe de zoekwereld zal veranderen. Pas een paar maanden geleden kwam er een speciale ChatGPT-versie voor zoekopdrachten uit. Marketing professionals die zich bezighouden met zoekmachine-optimalisatie (SEO/SEM) weten nog niet goed welke strategieën werken om hoger in de zoekresultaten te komen.
- Wat me opvalt, is dat er nog verrassend weinig betrouwbare AI-tools zijn ontwikkeld voor dit gebied. Dat is eigenlijk vreemd, want zoekmachine-optimalisatie leent zich perfect voor AI: je stopt gegevens erin (zoals zoekwoorden en website-inhoud), de AI verwerkt dit, en je krijgt concrete resultaten terug. Binnen de marketing kan ik me geen betere toepassing voor AI voorstellen.
Onderzoeken, analyses en rapportages
- Als je een goedlopende afdeling hebt, dan zijn mensen veel bezig met informatie verzamelen, hieruit analyses te maken en uiteindelijk een rapportage op te leveren – in alle gelederen van de afdeling. En om dit goed te doen, kost het tijd. Stel dezelfde vragen eens aan een AI en wees eerlijk: hoe goed is het antwoord? Is het oppervlakkig of diepgravend? Hoe dan ook: je hebt hiermee de bekende extra assistent erbij. Het betekent dat je hetzelfde werk sneller kan doen en met een beetje geluk is het werk zelfs beter. Het zal impact in je hele afdeling hebben.
Wat betekent dit voor de afdeling Marketing?
In November 2022 kwam OpenAI naar buiten met ChatGPT, sindsdien is er een continue lawine van apps, functionaliteiten en mogelijkheden. Het is daarom goed om te beseffen: we zijn nog maar net bezig. Wat een app vandaag niet kan, is morgen wel mogelijk. Vergelijk alleen al afbeeldingen van begin 2023 met die van nu en de ontwikkeling in video en je ziet het verschil.
In de wereld van AI wordt nu gesproken over “agents”, die zelf taken gaan verrichten, over “super intelligentie”. Of dit nu hype is of niet: het lijkt er niet op dat de snelle ontwikkelingen in de AI-wereld snel gaan ophouden. Verwacht dus dat je er wat mee moet doen.
Al een tijd (vooral op Linkedin (!)) lees ik dat mensen hun baan door AI gaan verliezen, tenzij zij weten hoe ze om moeten gaan met AI. Dat herken ik en dat ben ik er deels mee eens.
Wat deze artikelen nog weinig vermelden, is dat de AI-Marketing afdeling veel krachtiger tools krijgt. Waardoor er minder vaardigheden nodig zijn, die soms sinds mensenheugenis onderdeel waren van de Marketing afdeling: copywriters, analisten, designers – en video editors, bloggers, makers van rapportages.
Hun vervangers zijn ofwel seniors, die goed weten om te gaan met AI (maar die duur zijn…) of juniors, die goedkoper zijn en makkelijk AI leren.
Het zal afhangen van het soort marketing dat bedrijven willen voeren.
Ik ben er niet gerust op.
