Netwerken en Samenwerking,  Nieuwe Concepten

Marketing met Twitter

Twitter begint steeds meer mensen te interesseren. Deze week werd het 1 miljardste (!) bericht, of tweet, geregistreerd. 3,5 miljoen mensen hebben zich op de site geregistreerd. Dat Obama daar als meest gevolgde twitteraar iets aan bij heeft gedragen, dan lijkt wel zeker. Of je het niets vind, niet begrijpt of haat : het lijkt een geaccepteerd communcatie platform te gaan worden.

Toegegeven, het is niet altijd makkelijk
Ik zit meer dan een jaar op twitter en heb +3.000 berichten erop staan. Ik geef graag toe dat ik diverse keren ermee heb willen stoppen. Maar de resultaten zijn er naar: ik heb regelmatig contact met mensen die ik (zeer) interessant vind en het lukt mij behoorlijk goed om in contact met ze te komen. Dit heeft geresulteerd in een aantal opdrachten, die ik via Twitter heb gekregen, onder andere een leuke interim opdracht.

Geen nieuwe media-toeter, maar een gesprek
Daarnaast is het een geweldige tool om mensen te laten weten wat je bedrijf aan het doen is. Ik merk dat bijvoorbeeld mijn blog veel meer bezocht wordt, als ik het op twitter zet. En aangezien de meeste mensen daar interessant voor mij zijn, ben ik altijd blij om dit effect te zien.

Het mooie van het medium is dat je zowel mensen naar je toe trekt door de onderwerpen: mensen die jou volgen krijgen min of meer jouw informatie naar ze toe gebracht. Daarnaast zijn er nieuwsgierigen die of via-via (andere twitteraars) of via zoekmachines op jouw informatie worden gebracht.

De voordelen voor marketeers
Wat dan gebeurt, is dat er een “gesprek” ontstaat, maar niet een in de klassieke zin: aanwezige mensen reageren op een vraag, een link, een presentatie of een opmerking. Meerdere mensen kunnen er bij betrokken raken en zo kan een interessante discussie ontstaan.

Waar het in de simpelste vorm over gaat is: vertellen over je bedrijf, wat je bezighoudt, de ontwikkelingen, de teleurstellingen, etc. Hoe raar dit voor je mag klinken: mensen die jou & jouw bedrijf boeiend vinden, lezen het. Dit zie je nu veel startups doen: vertellen hoe het verloopt, op weg naar het live gaan van het product. Boeiende lectuur.

Dan komt het mooiste: je kan met de mensen die je volgen een gesprek aangaan. Vragen stellen, dingen voorleggen, productontwikkeling laten bedenken, brainstormen, etc, etc. Je krijgt, kortom, een groepje mensen die interesse hebben in wat je bedrijf doet. Van geïnteresseerden op afstand tot fans die ieder woord van je willen horen.

Maar dit is nog maar het begin van de mogelijkheden van Twitter. Zoals ik al eerder schreef, wordt het steeds meer gebruikt voor Webcare, er wordt actief PR mee bedreven, enquetes gehouden, mensen worden op de hoogte gehouden van ontwikkelingen, etc, etc. Maar dat is misschien voor een volgende post.

Conclusie en actie
Eenvoudig gezegd: als je een klein bedrijf hebt en je denkt dat je 3-4 keer per dag wel lukt om 140 karakters te schrijven over je bedrijf: dan kan ik twitter warm aanbevelen. Als je hierna over Twitter wilt discussieren: Volg mij via Twitter op “EwoutWolff” en hier open ik graag de discussie!

Als je meer wilt weten
Als je wilt weten wat Twitter is, wat de voordelen zijn en wat het voor je bedrijf kan betekenen, zet dan een kop koffie en kijk en luister een uurtje naar deze presentatie van O’Reilly Media: (Engels gesproken)

De eerste 10 minuten gaat over Twitter in het algemeen
Na 10 minuten gaat het over Business use & practices.
Na 30 minuten begint de Q&A

3 reacties

  • Erwin van Asselt

    Leuk artikel, geeft inderdaad mooie inzichten in de potentiële rijkdom van Twitter. Ik deel je mening zondermeer dat Twitter erg nuttig kan zijn, maar dat verschilt nogal per deelnemer. Dat valt te sturen gelukkig (exit). Daarbuiten heeft Twitter heeft zo nu en dan erg veel weg van een breikransje. Reuze gezellig, maar dit roept bij mij in ieder geval niet erg de behoefte op om te reageren. Mijn punt: je moet je zo nu en dan door nogal wat rommel heenwerken, op zoek naar de echt waardevolle bijdragen.

  • Ewout Wolff

    Hai Erwin, hartelijk dank. En je hebt gelijk: niet elke deelnemer is helemaal in sync met jouw eigen smaak. Dus die kan je mensen niet meer volgen.

    Dat is een kwestie van wennen en van zelfdiscipline erin krijgen. Ik volgde bijv. iemand, die ongeveer elke minuut een update stuurde, waaronder erg veel leuke dingen. Maar ik werd helemaal gek van zijn tempo en volgde hem niet meer. Rust.

    Het valt te vergelijken met vrienden: je ontmoet mensen, luistert naar wat ze te zeggen hebben en daarna besluit je ze wel of niet beter te leren kennen.

    Dat betekent dat je steeds gefocuster moet lezen, in de trend van: gebruik ik Twitter voor de lol, voor mijn bedrijf, om een vakgebied te volgen, om te borrelen met boeiende mensen? Als je dit doel goed voor ogen houdt, dan gaat het volg/niet-volg proces veel makkelijker.

    Hoe denk jij als consultant erover, als een klant/bedrijf zou vragen of ze niet op Twitter moeten?

  • Erwin van Asselt

    Haha, ze moeten vooral niets. Maar misschien kunnen ze er wel wat mee: wat verwacht een bedrijf met Twitter te bereiken, wat is het doel? Op Matchminds.nl is op dit moment de Twitterstream van wat collega’s geïntegreerd met eigenlijk maar 1 doel: we laten zien wat we doen, wat ons bezighoudt. Wat we leuk vinden (of niet). Dat geeft ons bedrijf een gezicht, maakt het persoonlijk. Meer niet. We verwachten er niet direct omzet van. Voor de leuk mag overigens ook van mij hoor, zo streng ben ik niet in de leer.