Ik ben aan het stoeien met social media. Dat is eigenlijk vreemd: ik doe er in mijn eigen beleving al jaren aan. Maar er is een verschil tussen iets doen en iets uitleggen aan anderen. En nog moeilijker wordt het als je een organisatie uit moet leggen waarom ze er aan zouden moeten beginnen.

En als je weet of je moet beginnen (meer aandacht, klantservice, onderzoek, feedback, etc): hoe ga je dit doen? Natuurlijk: als je organisatie gruwelijk onder vuur ligt omdat je service vreselijk is: hoe makkelijk is het dan om een webcare team in te richten? CEO’s vinden het in het algemeen niet leuk om “sucks” te lezen als je de naam van het bedrijf zoekt in Google.

Maar in een gewone organisatie, in een gewone situatie? Waarom zou je hier geld voor uitgeven? Waarom zou je waardevolle mensen hiervoor inzetten?

Het zijn goede en terechte vragen. Om te voorkomen dat ik een grijsdraaiende plaat wordt, zoek ik altijd naar nieuwe manieren om het verhaal te vertellen. Social media in Plain English neemt de metafoor van een dorp waarin unieke smaken ijs worden verkocht. En komend uit een klein dorp, kan ik daar goed mee aan de slag.

Tot ik de onderstaande presentatie zag over de paralellen tussen de Punk-beweging en social media. Die had ik nog niet eerder gezien. Maar de metafoor werkt behoorlijk goed, zeker als je een puber was in de punktijd, zoals ik. Maar het gaat hier natuurlijk niet om social media, maar meer om de meningen die verspreid worden dankzij social media. En daar wordt de vergelijking met Punk wat minder sterk. Natuurlijk is het goed om te luisteren als bedrijf naar andere meningen, maar waarom zou je ? Zoals de video zelf zegt: het lukte grote bedrijven uitstekend om Punk al snel te ontdoen van zijn scherpe randjes door verwaterde versies in de charts te brengen.

Het lijkt mij daarom niet zozeer een pleidooi voor social media, maar meer om de opinies die rauw en eerlijk kunnen doorklinken via social media. Dat het slim is om naar die meningen te luisteren – dat is zowiezo een goed advies. Al was het maar omdat social media niet weg gaat. En sterker nog: dezelfde kracht heeft als de bekende media zoals TV, Radio en dergelijke. Door de komst van die media moesten bedrijven zich anders gaan gedragen. Social media zal/heeft volgens mij tenminste een zelfde impact.

Social media is dus niet de nieuwe punk. Maar dankzij social media ontstaat wel de nieuwe punk. Eat that, buzzcocks. 😉

5 gedachten over “Social media is niet de nieuwe Punk

  1. compliment voor de nieuwe versche look van uwes webzite.
    Parima! Mooie sfeervolle foto van Wolff op wandeltocht, ingedachten verzonken.
    Vele ontwikkelingen hier, ben blij dat je nieuwe site hebt, zal zelf binnenkort ook weer aan de beurt zijn. Daarover graag een one on one! grtngs en nogmaals, ziet er goed uit, Arno

  2. Dank voor de complimenten voor de herinrichting. Het zal nog wel even duren voor ik helemaal tevreden ermee ben. Het is mijn bedrijfs site, dus ik moet er nog wat aan klussen. Bel/mail gerust voor veranderingen en wijzigingen op je site. Dat gaat goed komen.

  3. Yep, “Thelonious” is echt 100% verbetering! (hint: voeg nu eindelijk eens die ‘subscribe to comments’ plugin toe… )

    Zo hadden we in de 60’s rock ‘n roll en in de 90’s hip hop als ‘protest’ 🙂 En dat sociale media verwatert, zie je bijv. aan Twitter: er zit nu vnl. 40+ op – de teens zijn er alweer lang op uitgekeken…
    Overigens, wat gebeurt er nu met die grote ijsfabriek? Redt die het met alleen maar vanille? Roemloos ten onder? Of kopen ze de kleine fabrieken een voor een op? Gaan die juist leveren aan de grote fabriek (omdat die de kanalen en marketing heeft)? Denk dat het aan de bedrijfstak ligt – we hebben al uitvoerig gesproken over gedrukte media – die gaan het merendeels niet redden in de kakofonie….
    En helaas…. wat hier dan als ‘power to the people’ wordt beschreven, wordt wel bedreigd – de grootmachten proberen al die vrijheid toch weer te in te dammen – vandaar de http://en.wikipedia.org/wiki/Network_neutrality beweging….

    En ter lering: http://www.slideshare.net/SpringCreekGroup/essential-tools-for-social-media-womma-webinar

  4. Subscribe to plugin downloaded & Installed, sir 😉

    Ben & Jerry’s was mijn favoriete ijsmerk, een tijdje. Nu is het alweer een tijdje opgekocht door Unilever. De grote ijsfabriek doet gewoon wat na, of koopt het exotische ijsbedrijf. Precies omdat Unilever de marketing & de kanalen (en het geld..) had.

    Waar we het hier over hebben, is de kracht van word-of-mouth, met een kickstart aan aandacht voor de maker van t nieuws, dankzij social media. En dat kan volgens mij in elke branche werken. Zeker als daar innovatie in plaatsvindt en er concurrenten zijn die de guts hebben om hier over te spreken.

    Net Neutrality is al een paar jaar een hot issue in de USA en ik volg dit met argusogen. Het bekendste voorbeeld is het “afknijpen” van Skype/streaming door internet providers. Maar ook in EU zullen we hier ooit een opinie over moeten hebben.

    Gave Presentatie ! Binnenkort ook een van mij, over Cloud Computing. 😉

Reacties zijn gesloten.