Internet Marketing,  Internet Strategie

Hoe weet je of je in een bubble zit ?


Er is nog steeds sprake van een tweede internet bubble.

Dat is ook niet zo moeilijk, als je ziet dat er een slordige miljard wordt neergelegd voor YouTube en dat een site als Facebook een waardering krijgt van 15 miljard.

Maar dit zijn de zeer zichtbare uitzonderingen: Bubble2 valt niet zo op in vergelijking met de eerste bubble : toen gingen internet bedrijven met de regelmaat van de klok naar de beurs, werden mensen rijk en was betaling in aandelenopties een zeer gewilde vorm van salaris.

Ook lijken internet-bedrijven nu veel meer op “normale” bedrijven dan in Bubble1, onder andere omdat het maken van winst nu als iets normaals gezien wordt.

Tegenwoordig is het erg lastig in de US om een bedrijf naar de beurs te brengen, dankzij nieuwe wetgeving. (hierdoor zijn bijvoorbeeld de beurzen in Londen en Toronto populairder voor IPO’s van Amerikaanse bedrijven dan de NYSE !). De enige manier waarop populaire sites kunnen “cashen” is om zichzelf geheel of gedeeltelijk te verkopen aan bestaande bedrijven zoals typisch Google, Yahoo of Microsoft.

In Nederland merk ik erg weinig van de bubble – gisteren was ik bijvoorbeeld op Fusion2007 en het geen geen moment over internet of vreemde internet-bedrijven. Wel was de oprichter van Fleck op de radio zo eerlijk om te zeggen dat hij geen businessmodel had. Maar of dit serieus was of dat het was om stoer te doen, weet ik niet.
Let wat dit betreft op Hyves: als die site gekocht wordt voor een krankzinnig bedrag: yep, dan zijn ook wij in de bubble.

Een leuke indicator van een bubble vond ik onlangs in dit citaat :

“When expensively educated, fashionable young graduates start showing up in your field, you’re in a bubble”

(Bron :http://epeus.blogspot.com/).

Hij klopt behoorlijk. (gelukkig zit ik niet in een startup, hoewel die opleiding niet eens zo duur was)