Internet Strategie,  Nieuwe Concepten

Een lange staart verandert shoppen

Het is de ideale wereld : wat je ook wenst, het is er.

Brood ? 75 verschillende soorten. Van puddingbrood, krentebol, vloer, volkoren, grof volkoren tot meer exotische soorten als middeleeuws molenaarsbrood.

Muziek, boeken ? Ga eens kijken bij Amazon.com of Bol.com en nadat je uitgebreid gekeken hebt, besef dan dat dit ‘ maar’ algemene winkels zijn. Er zijn nu talloze gespecialiseerde online winkels waar je naar hartelust kan grasduinen in categorien als Indy, Old Jazz of World Music. En niches daarbinnen – en daar weer binnen.

Deze groeiende rijkdom aan keuzes heeft een bijzonder effect op de commerciele wereld, beschreven door Chris Anderson als : de ‘ Long Tail’ – de lange staart.

Was je vroeger succesvol als je je concentreerde op de 80/20-regel (80% van je omzet krijg je van 20% van je producten), tegenwoordig zit er muziek in de 20 procent : digitale diensten kan je zo goedkoop aanbieden, dat je er weinig van elk individueel hoeft te verkopen om succesvol te zijn.

Dit ontdekken meer en meer online retailers zoals Amazon.com.
Toen ze miljoenen producten begonnen aan te bieden was het de verwachting dat dit meer een USP was om klanten te trekken, geen omzetmagneet. Maar het tegendeel blijkt waar : klanten blijken hun weg te vinden in dat enorme aanbod en beter nog : ze kopen er uit.

En dit gebeurt bij een veel groter deel van het aanbod dan ook Amazon ooit had verwacht.
Als je dan bedenkt dat er weinig tot geen kosten worden gemaakt om die 20% aan te bieden (geen promotie, geen voorraad) en je vermenigvuldigt al die kleine winsten per boek met een miljoen : ook dan kom je tot een leuk bedrag onder de streep.

De grap is dat iedereen tot nu toe enorm veel investeert om die paar hits te hebben, die zorgen voor voldoende omzet. Tegelijkertijd worden diensten en producten verkocht zonder marketing en zonder het risico dat je investering in een toekomstige hit mislukt.

Wat het voor ons digitale landschap gaat betekenen is dit : online warenhuizen zoals Bol.com zullen hun catalogus enorm vergroten. Rupsje nooit genoeg op een gigantische schaal. Aan de andere kant van het spectrum zal de al bestaande groei van kleine webshops met steeds meer gespecialiseerd aanbod nog harder stijgen.

Shoppen is nog nooit zo leuk geweest.