Oude portIk was bestuurslid van de Marketing van Diensten Groep van het NIMA, toen ik stuitte op een mysterie. Het gebeurde toen ik aan het bladeren was door een bestand van de leden. Altijd interessant : de gegevens van 1500 leden, die je op dat moment als klant bekijkt: wie zijn ze ? Wat zouden ze willen? Wat is hun huidige functie ? Wat is hun ervaring?

Marketeer Metamorfose

Het was een typische adressenlijst : NAW’s, leeftijd, postcode, jaar dat ze lid van het NIMA waren geworden. Ineens viel mij iets op: tot een jaar of 40 waren de leden nog junior marketeers, senior marketeers of marketing managers bij kleinere en grotere organisaties. Vlak daarna…..gingen ze ineens iets heel anders doen : naast de normale marketing managers waren er nu veel meer directeuren van reclamebureaus, eigenaren van eigen consultancies of iets volkomen anders zoals interim marketing managers. šŸ˜‰

Was dit toeval in een database van het NIMA of was er meer aan de hand? Ik ging beter opletten en testte het fenomeen bij andere marketeers en niet-marketeers : “Wat gebeurt er met marketeers als ze 40 zijn?” In de loop van de tijd werd het bevestigd : ja, er is iets aan de hand: marketeers willen blijkbaar iets anders als ze eenmaal deze magische grens zijn gepasseerd.

En dus ging ik mij interesseren voor de redenen.

Verveelde marketeers of..

Het lijkt gewoon logica: je neemt 100 marketeers en maar een van hen kan marketing manager worden. Gevolg : 99 marketeers hebben vrede met hun rol of gaan het ergens anders proberen. Okay, maar dat verklaar niet dat je zo weinig “gewone” marketeers vindt die ouder zijn dan, zeg, 45 jaar. Wat is er met hen aan de hand ? Peno- of menopauze ? Teveel de Ode of de Happinez gelezen en dus het leven helemaal anders willen doen?

Nee. De meeste oudere marketeers die ik sprak zijn nog steeds bevlogen mensen, die marketing heel, heel leuk vinden. En die best wel een andere commerciĆ«le functie hadden willen doen. Na enig aandringen komt dan meestal het verhaal : dat men moe is om voor de zoveelste keer hetzelfde proces te doen, dezelfde fouten langs te zien komen. Of beter nog : geen zin meer te hebben in de zoveelste reorganisatie van de marketing afdeling “omdat we onze marketing nu helemaal anders gaan doen”.

….verveelde organisaties?

Weer groef ik wat verder: ik wist dat marketing niet meer zo in aanzien staat als het vroeger stond. Dat kan.
Maar toen viel me een ander fenomeen op: hoeveel marketing afdelingen bestaan meer dan 3 jaar uit dezelfde mensen ? Ik ken er geen een. Ik heb maar van een paar bedrijven gehoord, waar dit wel het geval is. Blijkbaar zijn de mensen die voor de unieke positionering van een bedrijf moeten zorgen, niet van dusdanige toegevoegde waarde dat ze coute que coute moeten blijven zitten. Sterker nog: het lijkt alsof het goed is om om de zoveel tijd een flinke aderlating te laten volgen door geheel nieuw fris bloed door de marketing aderen. Dat zou dan meteen verklaren waarom zoveel marketing afdelingen zo’n ontzettend slecht geheugen hebben : de mensen die het wisten, zijn gewoon verdwenen.

Verder valt mij al langer op, dat marketing in Nederland voor een groot deel vervallen is tot twee taken: regelen/coƶrdineren en verkoopondersteuning. Niets geen strategisch, BCG-Matrix verhaal, positionering of CMO’s in de top van een bedrijf : daar moeten marketeers ver weg van blijven.

Zo bezien lijkt het een logisch plaatje : marketeers vinden hun werkgevers op een zeker moment saai en werkgevers willen het liefst van die marketeers af. En dus dumpen ze elkaar wederzijds. Waarop de marketeers consultants worden en leuker werk vinden. En dit met succes verkopen aan bedrijven, die vinden dat hun eigen marketeers er maar niets van bakken.

Hm.Ā  Ergens klopt deze redenering niet helemaal. Maar het verklaart veel.

Maakt Internet Marketing het einde aan deze trend?

Het zou mooi zijn als internet marketing het anders gaat doen. Bijvoorbeeld door concrete sales af te leveren. Dan wel zo goed te meten, dat we duidelijk kunnen maken wat de resultaten zijn van onze inspanningen. Lijkt mij heerlijk: hele afdelingen met doorgewinterde oude rotten, die tot in lengte van dagen met plezier prachtige verkoopresultaten voor hun bedrijven behalen. Met een fabuleus geheugen voor wat wel en niet werkt, waardoor ze alleen maar energie hoeven te steken in nieuwe ontwikkelingen en interessante vraagstukken.

Ik ga voor Marketing in Nederland hopen dat de rol van interim marketing manager binnen afzienbare tijd een hele saaie activiteit gaat worden.

3 gedachten over “Wat gebeurt er met marketeers als ze 40 zijn ?

  1. Leuk stuk. Zeer herkenbaar. Ben om dezelfde reden als voormalig marketing manager ooit ondernemer/consultant geworden. Een recent onderzoek van de universiteit van Groningen onderschrijft de zwakke positie van marketing binnen het Nederlandse bedrijfsleven. Marketing afdelingen zijn veelal getransformeerd tot communicatie/ promotie afdelingen. Dit terwijl de marketing discipline als je het goed toepast juist een zo veelomvattend en multidisciplinair vakgebied is. Dit is in mijn optiek de reden dat veel echte marketeers er na verloop van tijd voor kiezen om iets anders te gaan doen.Ook is dit een belangrijke reden waarom veel organisaties erg ver van de klant zijn komen te staan.

    Om hier iets in te veranderen is het erg belangrijk dat de marketing/klant gedachte doordringt op management en directie niveau. Er zijn mar weinig grote onderneming die bijvoorbeeld een Chief Marketing officer hebben die de belangen van de klant/onderneming behartigt. Alleen door volledig draagvlak en betrokkenheid op dit niveau kan een organisatie namelijk daadwerkelijk in staat worden gesteld om klantgerichter te gaan ondernemen. Marketing managers hebben vaak onvoldoende inspraak-bevoegdheden om hier zelf iets aan te veranderen.

    Met NewRatio help ik om organisaties op klantgerichter te gaan ondernemen. Wij zijn de aanjager en inspirator een organisatie helpt om het klantbewustzijn te vergroten, verbeteringen inzichtelijk te maken en deze te vertalen naar concrete actieplannen en praktische oplossingen. Zowel het directie/management, medewerkers als de klant zijn betrokken bij onze activiteiten. Onze gehele dienstverlening is erop gericht om onze relaties op innovatieve wijze te ondersteunen bij het ontwikkelen van diepe en winstgevende relaties en toenemende klanttevredenheid. Draagvlak, betrokkenheid en het creeren van gemeenschappelijk bewustzijn zijn kenmerkend voor onze werkwijze.

    Als het aan ons ligt gaat deze trend dus omslaan en komt er daadwerkelijk meer aandacht voor de klant binnen organisaties.

    mvg

    Wouter Lagendijk

Reacties zijn gesloten.