Internet Marketing Manager

Alweer een tekort aan online marketeers?

Meer dan 4 jaar geleden beschreef ik een voor mij toen bijzonder fenomeen op Marketingfacts: webmarketeers (aka: online marketeers, internet marketeers) waren toen enorm hot. Ze waren niet aan te slepen en iedereen wilde ze hebben. 77 reacties op Marketingfacts gaven aan dat wel meer mensen dit herkenden. Het was duidelijk dat online marketing was doorgebroken. Het was voor mijn prille bedrijf ook een positief signaal dat er waarschijnlijk nog even behoefte zou zijn aan mijn expertise.

Vier jaar later: verandering?

Nu, meer dan 4 jaar later is het tijd om terug te kijken: is er iets veranderd? Gelukkig wel: veel meer mensen zijn nu online, het internet wordt nu erkend als een volwaardig kanaal en dus is het enthousiasme om iets te gaan doen met online veel groter dan vier jaar geleden.

Het gat van vier jaar geleden deed meer mensen realiseren dat er een gat in de markt was. Diverse opleidingen zoals NextMarketeer sprongen succesvol in deze markt. Het NIMA is zelfs begonnen met een club voor Online Marketing 😉 Er komen nu gelukkig steeds meer marketeers op de markt, die verstand hebben van online marketing.

De stand van zaken

In de praktijk heb ik de afgelopen 6 jaar geprobeerd online marketeers en online marketing managers te vinden in: Heerhugowaard, Eindhoven, Apeldoorn, Utrecht, Amsterdam en Kaatsheuvel.

In het kort is mijn conclusie dat het nog erg moeilijk is buiten Amsterdam en zeker buiten de Randstad om ervaren online marketeers te werven. Ervaren is in dit geval: mensen die meer dan 3 jaar werkervaring hebben als online marketeer.

Voor een deel mag dit niet verbazen: ik denk dat pas vanaf 2004 dat het bedrijfsleven online ging erkennen als een belangrijk instrument. Dat betekent dat de eerste grote golf online marketeers maximaal 7 jaar oud is. Verder woont 50% van de bevolking in de Randstad (de verdeling van bedrijven zal wel hetzelfde zijn) en zoals Anneliesje terecht opmerkt: er studeren ook veel meer mensen.

Een kleine, maar onnauwkeurige analyse op Linkedin leverde ook onderbouwing: zoeken op “internet marketeer” geeft 2.548 resultaten. Bekeken vanaf mijn centrale locatie in Nederland (3633) wonen er om mij heen: 23% (15 km), 43% (40 km), 59% (55km), 76% (80 km) van alle “internet marketeers”. De Randstad valt vrijwel geheel binnen de 55 km range.

Tradionele marketeers stappen niet over

Ondanks de vele nieuwe opleidingen zie ik vooral nieuwe online marketeers de markt betreden. Ik zie weinig “bestaande” marketeers omturnen tot online marketeers. Daardoor blijft er een groot tekort aan meer ervaren marketeers met een online specialiteit. En dat is niet handig.

Het blijft voor mij een vreemd fenomeen dat dit gat blijft bestaan, ondanks een vrij heftige recessie. De drempel tussen deze twee disciplines blijft nog te groot. De grootste barrière tussen traditionele- en online marketing wijt ik aan een verschil in perceptie wat “marketing” inhoudt. Online marketing zou “harder” zijn, meer sales gericht, meer meetbaar en vooral: besmet met teveel ICT. Dit hoeft niet waar te zijn, maar dit merk ik als ik marketeers spreek.

En dat ondanks alle verbeteringen, innovatie en vergrote aantrekkelijkheid in het online marketing gebied. Als er een aantrekkelijk deel van marketing is, is dat wel online! Omdat dit blijkbaar niet overtuigend genoeg was, verwacht ik nu niet meer dat traditionele marketeers massaal het online gebied gaan betreden.

Desondanks zie ik nog veel managers en zeker HRM-mensen denken: dat online probleem lossen we wel op met omscholing van bestaande marketeers. Word wakker – het gaat niet gebeuren.

Interimmers en freelancers

Naast mensen in loondienst, heb ik in de afgelopen jaren ook gekeken naar de beschikbaarheid van freelancers en interim managers op online marketing-gebied. In de recessie waren er meer online marketeers beschikbaar, maar in het afgelopen half jaar zie ik echter weer dat het werk voor deze groep mensen flink is aan getrokken. Zeker voor de meer ervaren mensen. Het zou mij niet verbazen als hier alweer een tekort is.

De afgelopen weken heb ik veel gesproken met interim intermediairs in het kader van een nieuwe interim opdracht. Ook zij bevestigen mijn beeld, dat online marketeers alweer lastig te vinden zijn.

Wat dit betekent voor het vervullen van online marketing functies

Ik besef mij dat mijn verhaal steunt op mijn eigen waarneming en een paar bronnen, die of onvolledig zijn of die er belang bij hebben dat er een tekort aan mensen is. Desondanks adviseer ik iedere online marketing manager om nu al te gaan werven, als je weet dat je binnen een paar maanden een online marketeer nodig hebt.
Nee, verwacht niet dat je bestaande marketeers kan omtrainen tot online vakbroeders – het verschil blijft te groot.
En heb je nu online marketeers op je afdeling? Koester ze en vrees het ergste als ze gaan praten over de voordelen van het ondernemerschap.

Het is nu nog begin 2011. Ik verwacht dat binnen een half jaar het tekort aan online marketeers nijpend zal worden. Wat dit betreft hoop ik dat ik in mijn volgende opdracht niet al te veel online marketeers moet gaan werven 😉

3 reacties

  • Ed

    ‘Traditionele marketeers’ zijn misschien moeilijk om te scholen tot internet marketeers. Maar voor direct marketeers mag dat niet zo’n probleem zijn.

    • Ewout Wolff

      Lijkt mij wel, Ed. Internet marketing is “gewoon” een andere vorm van direct marketing, dus direct marketeers hoeven relatief de minste verandering te doorstaan. Gek genoeg ken ik nog niet veel online marketeers die als direct marketeer zijn begonnen – misschien omdat direct marketeers nog te succesvol zijn met direct marketing, of omdat ik niet goed heb gekeken?