Yep, het is 4 jaar en 302 blogposts geleden dat Onedaycompany begon: het was 4 januari 2007, toen ik met een vriend sprak, die interim manager was. Ik was ontevreden over mijn werk op dat moment. “Als je wilt, dan regel ik een opdracht voor je !”, reageerde hij enthousiast. Maar mijn hoofd stond er niet naar: ik was op dat moment nog Nieuwe Media manager bij Proteq en was druk bezig om dat bedrijf samen met mijn collega’s de toekomst in te brengen.

Maar een week later werd ik (is dit toeval?) gebeld door een andere vriend, die mij aanbood om programma manager te worden als interim bij Centraal Beheer, om daar een “vierde generatie website” te realiseren. En toen werd het moeilijk, want dit was een zeer interessante uitdaging. Ik wilde al jaren een eigen bedrijf beginnen en dat was het beslissende argument. En zo begon op maandag 5 februari 2007 Onedaycompany.

Nu, vier jaar later, kan ik alleen maar zeggen: wat een enorm bijzondere tijd is het geweest – ik kan alleen maar hopen dat de komende jaren net zo boeiend gaan worden.

Dank aan mijn klanten

In deze vier jaar heb ik gewerkt aan zeer verschillende opdrachten voor erg diverse bedrijven, met een constante : het ging altijd over online marketing. En dat geheel in tegenstelling tot mijn eigen verwachting: ik dacht dat ik voor 80% van mijn opdrachten “algemeen” marketing manager zou zijn en 20% mij bezig zou houden met online marketing. Vier jaar geleden was een interim manager in online marketing nog een wat vreemde eend in de bijt (ook nu nog ken ik slechts 12 mensen die dit doen/kunnen). Maar het liep anders: 100% van mijn opdrachten waren in online marketing:

Van een online strategie schrijven, distributie strategie schrijven, lead generatie voor een B2B speler online opzetten, internationaal verkoop – websites opzetten, bedenken van een geheel nieuw concept, dat ook online moest werken, tot het maken van een online strategie en de organisatie, mensen, systemen en processsen hier goed bij aan laten sluiten. Intussen adviseer ik ook een aantal bedrijven in hun Raad van Advies, wat ook weer een erg leuke verdieping en verbreding is van mijn ervaring.

En in de tussentijd werd online video standaard, kwamen sociale netwerken uit het niets op, werd Google oppermachtig, maakte mobiel internet eindelijk zijn belofte waar, kwam de iPhone, Android, het real-time web, voice recognition, 3D, touch interfaces, etc, etc.

Wat een mooie achtbaan om mee te kunnen maken!

Dank aan de online marketing community

Waar ik speciaal blij om ben, is de online (marketing) community : dankzij hen heb ik altijd veel energie en passie behouden om mijn werk te blijven doen. Want toegegeven: interim manager zijn kan soms eenzaam zijn. Je bent in de kern een eenmansbedrijf en je wilt je gezin ook niet ieder diner lastig vallen met je werk.

Daarom was het geweldig om via Marketingfacts, Higherlevel, Twitter en vele andere blogs en sites direct contact te hebben met mijn vakbroeders en -zusters, die min of meer in hetzelfde schuitje zitten als ik. En ja: ook de bezoekers en commenters van dit blog!

Ieder bezoek bracht wel een nieuwtje, een nieuw inzicht of interessant vergezicht. Door de goede discussies die we hierbij hadden, lukte het om verschillende perspectieven te zien. En ongemerkt hebben we elkaar op die manier een enorme opleiding gegeven. Het plezier van gezamenlijk spelen en leren houdt ons als professionele gemeenschap boeiend en levendig. Ik zal er met veel plezier aan bij blijven dragen.

En dan nu: de toekomst

Vanaf 1 april ben ik klaar met mijn opdracht bij de Efteling. Ik ben benieuwd welk traject ik hierna weer ga doen. Het zou mij niet verbazen als het weer te maken zal hebben met online marketing, social media en wellicht ook: video.

Tegelijkertijd ben ik met een paar vrienden bezig om te werken aan een andere activiteit. Dit ziet er erg leuk uit: een mooie combinatie van online marketing en mijn werk van de afgelopen 20 jaar. Als het lukt en we ermee naar buiten komen, zal je het hier als eerste vernemen.

Blijf lezen, blijf reageren en : tot ziens/sprekens/lezens