Trends en Innovatie

Toegankelijkheid en Google

Het is moeilijk om niet van Google te houden. Zelfs na 11 jaar ontdek ik iedere keer weer dingen waarvan ik denk : “Wow, wat mooi dat ze dat doen!”. En erg groot deel van deze Wow’s komt niet eens van Google’s product innovaties vandaan. Het heeft vaak meer te maken met de visie van het bedrijf op zaken als het milieu, openheid van het internet, energie besparing, de derde wereld, de vooruitgang van de wereld en nu het toegankelijk maken van de diverse diensten van het bedrijf voor mensen die niet goed kunnen zien of horen.

Het eenvoudige besef dat Google dit soort dingen niet hoeft te doen, maakt de verwondering des te groter als ze het dan juist doen. En niet als een randactiviteitje of een projectje voor een stagiair, nee : ze maken er een echt Pers-event van en schakelen daarbij Vinton Cerf nog eens bij in ook. (1 minuut 47 in de video). De “Chief Internet Evangelist” zegt bij het begin van zijn presentatie dat hij en zijn vrouw Sigrid allebei 50 jaar al slechthorend zijn. En dan is ineens een presentatie over toegankelijkheid persoonlijk. En zeer duidelijk.

Ik heb het geluk dat ik geen probleem het met toegankelijkheid, maar ik moet zeggen : het is erg eenvoudig om te vergeten hoe lastig mijn digitale producten (zoals dit blog) voor minder horenden en zienden zijn. En dat Google dus hier weer goed laat zien dat ze serieus zijn over hun visie om de informatie van de wereld beschikbaar en nuttig te maken voor zoveel mogelijk mensen.

Dus hoe ik mijn best ook doe : ik blijf voorlopig behoorlijk fan van Google.